Проучване на института по журналистика "Ройтерс" и YouGov в 10 големи държави прави редица любопитни заключения за начина, по който потребителите се информират в интернет

Във Великобритания, където обществената Би Би Си отдавна пренасочи ресурсите си към интернет, традиционните медии все още са източник на новини за повече от половината интернет потребители, а сайтове като Buzzfeed и Huffington Post са предпочитани едва от 16%.

Не такова обаче е положението в САЩ и Япония, където новите медии са изключително популярни, а Google News остава водещ играч в Италия, Франция и Германия.

Изводите са на журналистическия институт на "Ройтерс" към университета в Оксфорд (RISJ) и се основават на проучване, осъществено от YouGov сред повече от 18 хил. души във Великобритания, САЩ, Германия, Франция, Дания, Финландия, Испания, Италия, Япония и големите градове в Бразилия.

Виж още: Медийният пазар в България в цифри

На Острова основен източник за информация относно текущите събития е Би Би Си (BBC News) с 47%, а на второ и трето място се нареждат сайтовете на таблоида "Дейли мейл" (Mail Online) и телевизия "Скай" (Sky News).

При наличието на толкова безплатни алтернативи там отчитат и най-нисък процент хора, които са склонни да плащат за новини - едва 7%, като най-популярни сред абонатите са сайтовете на вестниците "Таймс", "Телеграф" и "Сън".

Виж още: Ражда се нов бизнес модел в медиите

За достъп до новините все повече се използват смартфони - правят го над 1/3 от младите на възраст между 18-24 години!, - а също и таблети (със съответен спад при настолните компютри), но компютрите все още се използват по-масово за сърфиране.

Друг важен извод в Digital News Report 2014 е, че смартфоните карат хората да ограничават достъпа до различни новинарски медии, като 37% от анкетираните във всички държави декларират, че ползват един-единствен източник на новини през мобилното си устройство. Във Великобритания този процент е още по-висок - 55.

Хората със смартфоните просто нямат време и прибягват до източника, на който разчитат най-много, а за това допринася и по-малката площ на устройствата, обясняват анализаторите. Същевременно това ги кара и да проверяват за новостите много по-често, отколкото ако четат вестници или гледат телевизия.

Виж още: Как социалните медии променят бизнеса

Приложението WhatsApp, закупено по-рано тази година от "Фейсбук" за 19 млрд. долара, се очертава като една от водещите социални мрежи. В Испания например за текущи новини го ползват над 1/4 от анкетираните, а в Бразилия - 15%.

Социалната мрежа на "Гугъл" Google+ е най-популярна във Финландия, с около 30%. Номер 1 обаче си остава "Фейсбук", с 35% от потребителите в 10-те държави от проучването, като най-висок е процентът в Бразилия - близо 70.

Виж още: Десетилетието на "Фейсбук" в дати и числа

"Туитър" е много популярен във Великобритания и САЩ, но не и в останалите осем държави, като навсякъде е изпреварен от YouTube. Сайтът за видеосподеляне се радва на най-голям интерес в Испания и Бразилия, където до услугите му за всякакво съдържание прибягват около 2/3 от потребителите.

Ето и още някои интересни извода в проучването, на които акцентира Би Би Си:

- Абонирани за вестник все още са повече от половината домакинства в Япония.

- Интересът към политическите теми е най-нисък във Великобритания (33%). В САЩ е 55%, в Германия - 60%, а най-висок е в Дания.

- Жените се интересуват повече от политическите новини, отколкото мъжете - във Великобритания например съотношението е почти двойно в полза на нежния пол, 44 към 23%.

- Новинарските рубрики за изкуство и култура имат най-ниската популярност в текстов вид, но са най-популярни като видеосюжети.

- Най-висок интерес към културните новини се отчита в Бразилия (27%), а най-нисък в Германия - 9%, където близо 2/3 от потребителите декларират интерес към международните събития.

- Информацията от света на шоубизнеса, знаменитостите и куриозните случки се следят най-вече в Япония (над 20%). Като цяло младите хора предпочитат "любопитките" вместо клюките за живота на звездите.

- С толкова футболни отбори на световно ниво логично спортните вести са най-популярни в Испания, а икономическите новини и случващото се в конкретни населени места интересуват най-много американците.

Новините във видеоформат се оказват слабо популярни сред участниците в проучването, като трафикът, който носят, в някои държави е едва 10%. Според по-младите потребители клипчетата се зареждат твърде дълго, а някои признават, че не биха искали да плащат за такова съдържание през мобилните мрежи.

Възрастните потребители пък биха предпочели да гледат видео на по-големи екрани, а и по принцип са привързани към писаното слово.

Изследването също така установява, че репутацията на отделни журналисти и колумнисти привлича почти толкова потребители, колкото и авторитетните новинарски източници, особено в Испания, Италия и САЩ. Хората споделяли, че са по-склонни да плащат за съдържание, ако то включва имена на известни журналисти.

Дигиталните и социалните медии насърчават журналистиката с човешко лице, като най-добрите автори носят и икономическа полза, казват анализаторите на проучването.

Във Великобритания тази тенденция се засилва и от факта, че половината потребители на "Туитър" следват микроблога на поне един журналист от водеща медия.

Виж още: Как ще изглеждат медиите през 2020 г.