41% от потребителите у нас използват смартфон наравно с лаптоп и стационарен компютър за достъп онлайн, показва тазгодишното глобално проучване на "Гугъл" Connected Consumer Study

Какви онлайн услуги използват българите, колко често и чрез какви устройства - това показват резултатите от глобално проучване, осъществено от KANTAR TNS по поръчка на "Гугъл". Connected Consumer Study изследва особеностите в поведението на родните интернет потребители, сравнени с нагласите в общо 63 държави.

У нас то е проведено в периода 1 април-30 юни под формата на дълбочинно интервю с извадка 1000 души на възраст над 16 години.

Данните показват, че 70% от българите използват често интернет за лични цели - при 82% в световен мащаб.

Най-активните потребители са във възрастова категория 25-34 и 35-44 години, съответно 22% и 23%, но въпреки очакванията, че младите са по-редовни потребители, разпределението по възрастови групи е относително еднакво.

Днес българинът има средно по 2,4 устройства, свързани с интернет, което представлява съвсем леко повишение спрямо средния показател за миналата година (2,3). Общо 41% от потребителите използват наравно компютър и смартфон за връзка с интернет.

Като цяло потребителят у нас се свързва със световната мрежа на все повече устройства: 55% използват смартфони (при 53% през 2016 г.), 34% ползват лаптоп, а 7% - смарт телевизори. Нетбук, Chromebooks, електронни четци (E-book), смарт часовници и тракери също се ползват за връзка с интернет.

Над половината потребители (51%) използват смартфоните си при търсене, при едва 13% през 2013 г. Подобен е ръстът при гледането на онлайн видео през мобилния телефон - 47% днес срещу 10% преди четири години, както и при пазаруването в интернет, където от 2013-а насам делът от 5% е станал 25%.

Поведението на онлайн потребителите у нас съвпада със световните тенденции, сочи още проучването: 83% използват интернет за намиране на информация, 80% за забавление, 60% с цел решаване на някаква конкретна задача, 28% качват съдържание в интернет, а 30% публикуват решения на проблеми, с което помагат на други потребители онлайн.

Поне веднъж в месеца 70% от българските потребители търсят в интернет информация за стоки и услуги, 62,5% - конкретно място и маршрут, а 48% правят онлайн покупка. Най-често при сърфирането си онлайн българите използват търсачка (87%), свързват се със социални мрежи и гледат видео (по 83%). 

Това проучване показва появата на нов тип потребител - onliner - и изследва теми като новостите в екосистемата на устройствата, скорошните промени по отношение на видео съдържанието и очакванията за бъдещето на потребителските технологии, коментира мениджърът "Бизнес развитие" на "Гугъл" за България Наталия Коробко.

По думите й: "Все повече нараства употребата на мобилни устройства, което оказва влияние както върху общуването между хората, както и върху взаимодействието им с дигиталния свят. За да останем на гребена на вълната, сега е моментът компаниите да проучат как тези нови възможности могат да подкрепят както потребителите, така и бизнес целите."

Според проучването у нас се регистрира масирана ежедневна употреба на интернет от т.нар. "сребърни сърфисти" - хората от третата възраст, над 55 години, 70% от които използват Световната мрежа всеки ден.

Източник: KANTAR TNS / Google