Английската поговорка гласи, че домът е нашата крепост, но напоследък разчитаме повече на мобилните си устройства - включително за плащане на сметки и банкови транзакции. Какви са нагласите на потребителите в различните региони по света?

Благодарение на интернет и мобилните комуникации светът около нас е станал все по-свързан, а услуги като новини, търговия на дребно, банкиране и развлечения са достъпни денонощно, седем дни в седмицата, на различни устройства. Страхът да не пропуснем нещо (т.нар. FOMO) също е все по-често срещано явление.

Според проучване на "Нилсен" в 63 държави относно мобилното пазаруване, банкиране и разплащания 53% от потребителите в международен мащаб признават, че се чувстват нервни, когато мобилните им апарати не са наблизо и на разположение. Близо 2/3 (56%) от анкетираните в световен мащаб се съгласяват с констатацията, че общуването лице в лице отстъпва място на електронната комуникация, но това явно не ги притеснява, след като близо половината (47%) признават, че предпочитат да пращат есемеси, вместо да разговарят.

Същевременно мобилните технологии променят не само общуването и контактите между хората, но и връзката им с финансовите институции. Все по-широкият достъп до безналични (безкасови) плащания се очаква да доведе до още 10 трилиона долара потребителски разходи през следващото десетилетие, прогнозира The Demand Institute.

Още изводи от доклада на "Нилсен":

- В глобален мащаб мобилните устройства са безценни при пазаруването - за сравняване на цените (53%), търсене на продуктова информация (52%), търсене на намаления или изгодни оферти (44%), взимане на по-адекватни решения за покупките (42%). Освен това според 41% благодарение на тях пазаруването става по-бързо и по-ефикасно.

- 38% от анкетираните признават, че през последната половин година са закупили продукт или услуга чрез мобилното си устройство, а 34% са използвали мобилно приложение, за да направят покупка през същия период. Най-голям дял на мобилното пазаруване има в азиатско-тихоокеанския регион, където половината респонденти в Китай (50%) и близо половината в Индия (49%), Южна Корея (47%) и Виетнам (46%) казват, че през последните шест месеца са пазарували продукт или услуга чрез мобилно устройство.

- В световен план някои услуги за мобилно банкиране като достъп до информация за влогове (47%) и разплащане (42%) се използват повече, отколкото междубанковите трансфери (36%).

- По света едва малко над 1/4 от анкетираните (27%) биха използвали банкова услуга, предлагана само по мобилен път, чрез приложение. Изцяло мобилното банкиране е най-популярно в развиващите се страни, където голяма част от населението не е обхванато от банковата система. Най-висок е делът му в Индия (46%), Индонезия (37%), Мексико (34%) и Турция (34%).

- Само 28% от респондентите в глобален мащаб биха използвали мобилно разплащане в барове, ресторанти и магазини на дребно, като делът е най-висок в Индия (46%) и Китай (45%).