Никой в държавата не чисти останките от катастрофи, констатираха експерти пред Нова телевизия, която показа и репортаж за тунелите у нас - стари и без работещи аварийни съоръжения

Че при катастрофата в тунел Витиня не е станал пожар, трябва да благодарим на Господ. Но следващ път не може да разчитаме на Господ - нека институциите да кажат кога са инспектирали за последно тунелите.

Това коментира в "Събуди се" по Нова телевизия ген. Кирил Войнов - бивш директор на националната служба по пожарна и аварийна безопасност. Той напомни, че тунелът, където се сблъскаха над 50 автомобила, е дълъг 1163 м, с изключително голям наклон - и попита има ли вентилационна система, тя сработила ли е.

"Навремето имаше диспечер на тези места. Да кажат колегите сега отговаря ли на изискванията за експлоатация този тунел, да гарантира живота и здравето на хората? Преди години имаше пожар между Франция и Италия... Тунелът представлява един комин. А е имало теч на пропан-бутан, на дизел, на бензин. Добре че не е имало източник на запалване", добави той.

Допълнително, когато навън е имало мъгла, къкъвто беше случаят онзи ден, тя става като тапа и не дава възможност за естествена циркулация на въздуха, обясни ген. Войнов и заключи: "Ако имаше пожар, просто нищо не можеше да се направи - един голям ад".

Телевизията показа и репортаж за тунелите у нас - стари и без работещи аварийни съоръжения.

И четирите тунела между София и Ябланица са построени през 70-те, 80-те и 90-те години. За времето си са отговаряли на всички изисквания за безопасност. Сега, ако при верижната катастрофа беше станал пожар, хората щяха да потърсят пожарогасителите и противопожарните кранове, които би трябвало да стоят в аварийните помещения.

Аварийните съоръжения на тунел "Ечемишка" например са в ужасно състояние. Ако там пламне пожар и заклещи автомобили и хора, те просто са обречени. Съоръжението не разполага с аварийни изходи, тъй като е построено през 1979 г., когато такива не са били планирани.

Вътре тв екипът се натъква на отпадъци и прах, който при най-малката влага може да се превърне в опасна настилка, която увеличава десетократно спирачния път и е предпоставка за катастрофа.

От стената на тунела "Витиня" пък на няколко места тече вода. Влагата попива праха, натрупан от трафика, а образувалата се лепкава и хлъзгава кал излиза на магистралата. Ефектът е подобен на аквапланинг, но далеч по-страшен и опасен.

На някои места по четирите тунела ремонт не е правен отдавна. Това е очевидно, особено в сравнение с ремонтираните участъци, където има светлинни SOS табели и помещения с пожарогасители.

Конкретно за "Витиня" от агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обясняват пред Нова телевизия, че последният ремонт на дясната тръба, където стана ужасната катастрофа, е правен през 1989 г. От ведомството уточняват, че всеки ден екипи на пътноподдържащата фирма са задължени да обикалят за проблеми с настилката и електросъоръженията.

Всичкик компетентни институции трябва да направят точен анализ за състоянието на тези съоръжения, призова от своя страна Кирил Войнов. Той изреди случаите в Мизия, варненския кв. Аспарухово, Горни Лом, Бобовдол - където трупове има, но виновни никога няма. Виновни са само тези, които вече не са между живите, заключи бившият пожарникар номер 1.

Илия Тодоров, юрист на Асоциацията на пострадали от катастрофи, от своя страна коментира абсурдната ситуация никой да не отговаря за почистването на остатъци от предишни ПТП - разпилени по платното чаркове от коли например. Тепърва в АПИ мислели нещо по въпроса.

Вследствие на предишни катастрофи стават доста нови, каза Тодоров напомни, че, освен тунелите, в окаяно състояние са и мантинелите, които липсват или са изкривени и изобщо не отговарят на никакви изисквания. Според него в добро състояние били едва 1% от т. нар. "еластични прегради" - само в най-новите построени или ремонтирани участъци.

Източник: ClubZ.bg; Нова телевизия