Изследване показва колко много ни познават социалните мрежи и каква сериозна власт придобиват

В ерата на социалните мрежи интернет знае всичко за нас. Какво харесваме, какво разглеждаме, какви неща пазаруваме онлайн, къде ходим на почивка. И ако досега това ни звучеше някак общо и далечно, всъщност може да се окаже, че социалните мрежи ни познават по-добре и от най-близките ни.

Реално погледнато след 6000 харесвания във "Фейсбук", социалната мрежа ни съставя толкова подробен профил, който ни познава по-добре, отколкото половинката ни. Това обясни Джо Макнами от организацията Европейски дигитални права.

Той цитира изследване на Кеймбридж и Станфорд за това какво алгоритмите могат да кажат за това кои сме ние. Част от проучването е разгледало кликанията ни върху бутона "харесва ми" във Фейсбук.

Виж още: Топ 10 класациите на "Фейсбук" за 2015 г.

Изследователите извършили оценка на определен брой хора, базирана на лайковете им и им дали да направят личностен тест. При 1500 лайка отгатвали отговорите от теста за личността по-добре от приятелите на човека. При повече от 3000 познавали повече отговори от теста, отколкото семейството на изследвания индивид. При 6000 бутона "харесва ми" те отгатвали по-точно отговорите от личностната проверка на човек отколкото съпругата или съпруга на потребителя", каза експертът.

Според Макнами социалните мрежи имат все по-голяма власт, като цитира изследване, според което те ни познават по-добре от половинката ни в живота.

По негови думи социалните мрежи вече са и търговци на нашите данни.

"Тези интернет компании не са вече само предоставящи услуги, а организации, които имат все повече власт, все повече политическа власт и все повече икономическа власт. Водещ експерт по сигурността веднъж каза, че някой, който знае неща за нас, има някакъв контрол, а някой, който знае всичко за нас, има много контрол над нас", коментира Макнами.

Виж още: 15 знака, че си досадният фейсбук приятел

Макнамий коментира още експеримента с флага, индикиращ "Аз съм гласувал", от последните избори. По думите му, когато има избори, се появява така наречената "реакция на тълпата", тоест когато на хората е показано, че приятелите им гласуват, е по-вероятно и те да отидат до урните. Това, по думите на Макнамий, е променило резултата и гласувалите са били с половин процент повече.

Източник: "Дейли мейл"