Когато някои служители са достатъчно важни, за да бъдат задържани във фирмата

Ако преди години човек можеше да изкара на една и съща работа половината си живот, сега не щата стоят по коренно различен начин. Условията на постоянна конкуренция и между работници и между фирми поставят пазара на труда в много по-"плаващо" положение. 

Ако преди много работници се бореха за място във фирма, сега много често се наблюдава и обратното явление - работодатели да се конкурират за подписа на перспективни служители. 

Тогава идва големият проблем пред мениджърите: как да задържат добрите си служители, като всеки иска нещо повече, а конкурентите дебнат? Има начини, пише "Труд".

1. Адекватно заплащане

Каквото и да си говорим, всички работим основно за пари. И особено когато полагаме повече усилия, искаме трудът ни да бъде оценен адекватно.

Затова, ако дадени служители генерират стойност за компанията, отплащайте им се справедливо. Ако искат да се развиват, помогнете им да прекрачат към следващото стъпало в корпоративната йерархия, където възнагражденията са по-големи. Понеже, ако не им дадете път за развитие при вас, те ще го намерят другаде.

2. Работа според очакванията

Най-добре е да се уверите, че задачите, които давате на служителите си, отговарят на очакванията им. Според Кристи Шьонберг, директор по управление на таланта и ангажираността в ADT Security Services, най-важното нещо е да не се създават излишни очаквания, заради което мениджърите трябва да изяснят отговорностите на подчинените си още в първия работен ден.

Това обаче в никакъв случай не означава, че на амбицирани служители не трябва да се дават и по-сложни и интересни задачи. Крайната цел е да няма разочаровани, а мотивирани хора.

Виж още: Най-подходящите професии за поколението Y

3. Критикувайте конструктивно

Редовната обратна връзка е изключително важна за служителите ви, но за компанията тя е направо жизнеутвърждаваща. Ако осигурявате такава и винаги говорите честно за резултатите и пропуските, повечето от хората ще се опитат да бъдат по-ангажирани в постигането на корпоративни цели. Ако имате критики, в никакъв случай не ги крийте.

Но критикувайте конструктивно - без гняв, без да всявате страх, без да демотивирате. Така ще спечелите лоялност.

4. Открийте скрити заложби

Можете ли да бъдете сигурни, че всеки служител е на правилната позиция? Разбира се, че не. Според Софи Перн, консултант в Ashridge Business School, голяма заблуда на мениджърите е да смятат, че един ефективен служител може да постигне същите резултати и в други роли. Вероятно това понякога е така.

Но не винаги. Има и случаи, в които можете да откриете скрити заложби: търсете ги, не се отказвайте. Правете всичко възможно да намерите различни начини за развитие на служителите си. Ако е необходимо, изпратете ги на различни курсове и обучения. Те ще ви се отплатят най-малкото със старание и лоялност, но могат и да покажат скрити таланти, с които да генерират по-голяма стойност за организацията.

Виж още: Четири принципа за финансова стабилност

5. Дайте повече свобода

Дайте им гъвкаво работно време, възможност да предлагат идеи и да участват във вземането на решения, свобода да избират начина, по който ще изпълняват задачите си и т.н. Свободата е важна за всеки и това няма как да не бъде оценено.

Служителите, които имат свобода да се усъвършенстват, са по-щастливи и допринасят за по-бързия растеж на бизнеса. И най-вече: дори и няма да им хрумне да напуснат.

Източник: в "Труд"