Талантливият японски интериорен дизайнер, който е един от лекторите на тазгодишното издание на One Design Week, пред Bulevard.bg за социалната роля на дизайна

Един от лекторите на тазгодишното издание на професионалния форум, част от програмата на One Design Week е Ейске Тачикава. Той е представител на новото поколение японски интериорни дизайнери, основател на мултидисциплинарното студио NOSIGNER. "Мозила" избира него да създаде дизайна за офиса на компанията в Япония. Портфолиото на NOSIGNER e разнообразно - визуална идентичност и кампании за големи културни институции, продуктов и интериорен дизайн и художествени инсталации.

Неговите проекти и професионални изяви са отвъд типичните проявления на дисциплината. Цялостният подход на Тачкава засилва значимостта на теми като социална иновация, дизайн с отворен код и преосмислянето на взаимоотношенията между хора и обекти.

Особено интересен е неговият проект Olive - дизайни при природно бедствие, създаден часове след земетресението в Япония от март 2011 г., в която са качени над един милион идеи за дизайни - от как да си направиш временна тоалетна до изграждане на преградни стени и създаване на маски и филтри за вода. 

Ние го потърсихме, за да ни разкаже повече за социалноориентирания дизайн и за бъдещето на подобни идеи. Ето какво ни каза той: 

- Как решихте да се включите в тазгодишното издание на фестивала One Design Week?

- Преди всичко, аз се интересувам много от България. Повечето японци имат впечатление от страната ви заради киселото мляко, но въпреки това има много неща, които не са известни. Затова аз имах надеждата да посетя България някой ден и сега се отвори възможност. 

- Какви са основните теми, които ще засегнете? Какво се очаква да научат гостите на фестивала от вашата лекци?

- Какво е дизайнът. Как да направим така, че дизайнът да функционира в обществото. Как да разширим възможностите на дизайна. Това са темите, за които ще говоря.

- Ако можете с три думи или едно изречение да опишете философията във вашите дизайни, как бихте я описали?

- Дизайн, който поражда въпроси.

- В други интеревюта често споменавате красотата, като основен елемент на дизайна. Какво според вас отличава красивия един красив дизайн?

- Да съчетават и да редуцират възможно най-много символи на дизайна. Природата изначално създава своята красота чрез това повторение.

Интервю: Левенте Поляк: Гражданите вече поемат някои функции на общините сами

- Може би най-интересен за читателите ни би бил Вашият проект Olive, пуснат часове след земетресението в Япония от 11 март. Ще ни разкажете ли малко повече за него?

- Когато се случи някое истинско бедствие, бързото отзоваване и реакции водят до създаване на максимален брой дизайни. По време на голямото земетресение в Япония, хората търсеха специфични дизайни, които да им помогнат на момента. И тези дизайни реално сработваха по-добре от онези, ориентирани към качеството, защото вторите отнемаха повече време. С помощта на вече съществуващите платформи на "Гугъл" и други компании ние вложихме усилия да създадем общност, което в края на краищата доведе и до създаването на Olive. 

Сега всичката информация от Olive е резвита и се използва за създаването на различни типове системи за гражданска защита в Япония. Така например "Готовност за бедствия в Токио" е книга, създадена от властите в Токио, като от нея са издадени приблизително 7,7 млн. копия. 

- Вашата работа е подчинена на социалните нужди. Вярвате ли, че този начин на мислене и на правене на бизнес може да се разпростре масово?

- Индустрията, решаваща социални проблеми, се развива постоянно, тъй като се занимава със задачи, пред които самото общество е изправено. Дори да го погледнем само от бизнес перспективата, това е поле, което е подходящо за инвестиции. Освен това самият дизайн ще се стреми в тази посока, независимо дали ние го искаме, или не, просто защото в момента човечеството е принудено да създава различни иновации, които да помогнат за оцеляването на цивилизацията. 

- Какви според Вас са основните тенденции в дизайна, които ще се наложат в следващите няколко години?

- Дизайнът ще функционира колективно в много полета (Колективен дизайн) за бъдещето на широк кръг от заинтересовани страни отвъд пазара (Социален дизайн), за да създава промяна в староро (Подривни иновации).

Във видеото по-долу можете да видите как в японското издание на TED Talks Ейске Тачикава обяснява по-подробно за влиянието на японската култура върху дизайна:




0 Коментара

  1. Няма коментари.
    Бъди първия коментирал! Вход Регистрация Влез с Facebook