Каквито и да са сюжетите и историите, вниманието винаги е съсредоточено върху принцесите, които владеят съзнанието на момичетата

"Смелата Ваяна" на "Дисни" е необичаен проект в няколко отношения - неговата героиня е първата полинезийска принцеса, но това не е всичко. Ваяна е и първата принцеса, притежаваща "нормално" тяло като на закръглено момиче, а не като на досегашните героини с крехка физика, тънка талия и издължени крака.

Филмът е на екран и вече събира положителни отзиви, например в сп. "Слант", където пишат, че най-новата "Дисни" принцеса не е "нито егоистично бунтовна, нито опростенчески невинна".

Ребека Хайнс, авторка на книгата The Princess Problem: Guiding Our Girls through the Princess-Obsessed Years приема Ваяна като знак, че "Дисни" са си взели бележка от критиките: "Да гледаме повече принцеси с нормални пропорции е важно и е положителен знак, който сочи, че "Дисни" са се съобразили с родителските тревоги."

Видео: Принцесите на "Дисни" така, както всъщност трябва да изглеждат

Има и такива, които смятат, че с Ваяна политическата коректност е отишла твърде далеч: "Какво показва тя на момичетата? Че не е нужно да спортуват. Тя ги подлъгва да живеят нездравословно и им създава фалшиви романтични представи за живота", контрира консервативният лагер в лицето на Деби Шусел.

Krasavitsata i zvyara

Проблемът с принцесите

Мъжкият митологичен образ Мауи - полубог от Южния Пасифик, също получи критики, че бил твърде едър и набит и създавал грешна представа за полинезийците. Но каквито и да са мъжките персонажи, принцесите на "Дисни" винаги са привличали специално внимание и са били наблюдавани под лупа заради влиянието, което упражняват върху съзнанието на малките момичета.

Виж още: Ако принцесите на "Дисни" имаха профил във "Фейсбук"

"Две- и три-годишните момиченца наистина искат да са принцеси и са завладяни от тези образи, а реалността е против тях и те често страдат, че не могат да имат пропорциите на приказните героини, обяснява Хайнс.

Принцесите на "Дисни" отразяват отношението и културните тревоги на времето, откак са създадени за пръв път. Снежанка, родена през 1930 г., е първата "Дисни" принцеса. Тя представя преобладаващия идеал за жена на времето си - покорна, скромна и пасивна. Наред с другите две ранни "Дисни" героини - Пепеляшка и Спящата красавица, - тя е сред най-малко феминистките "Дисни" характери, тъй като е зависима изцяло от Принца.

След "Спящата красавица" от 1959 г. минават 30 години, преди "Дисни" да излъчат нова принцеса. За това време феминизмът извървява дълъг път. Новата ера в "Дисни" производството отбелязва елементи на феминизъм плюс някои традиционни черти. Малката русалка например притежава известна независимост, въпреки че жертва гласа си заради един мъж.

Бел от "Красавицата и звяра" също отказва да живее според представите и очакванията на средата си, но в крайна сметка губи идентичност, когато започва да гледа света през перспективата на Звяра.

Виж още: "Красавицата и звяра" - игрална версия на "Дисни" анимацията

Правата на северноамериканските индианци също намират израз на екрана. Покахонтас се появява през 1995 г. като отзвук от борбите на индианците през 70-те. Покахонтас не само е първата индианска принцеса, тя е една от най-независимите принцеси, създавани някога.

Portret na pokahontas

Покахонтас е необичайна в много отношения. Идентичността й не се определя от романтичната й връзка, тя е значително по-активна. Тя има и роля в управлението и вземането на решения - казва Меган Кондис, професор по английски в университета Остин. Естествено и Покахонтас не минава без критики заради сексуалното представяне на жените и изопачаването на историята.

1998 г. бележи появата на още една необичайна принцеса - Мулан. Тя е твърде далеч от покорството. Превръща се в автор на собствената си история и дори участва в битка.

През 2009 г. се появява първата черна принцеса - Тиана от "Принцесата и жабокът". Тя не мечтае за принц, а за собствен ресторант. Но и тук, разбира се, имаме притеснения и критики, защото повечето си екранно време тя прекарва преобразена в жаба.

Независимо от готовността на "Дисни" да създават по-сложни характери обаче, техните храбри и инициативни героини не получават същото медийно внимание като традиционните красавици.

"Ако се вгледаме в мърчандайзинг продуктите като тениски или кутии за обяд, ще видите най-често заедно Бел, Пепеляшка и Спящата красавица най-често заедно. И докато Покахонтас и Мулан са част от порфлоиото, много рядко ще намерите продукти с техния образ", обяснява Кондис.

Вреоятно най-модерната принцеса е Мерида от "Храбро сърце" (2012), която стои по-встрани от останалите принцеси, може би защото образът й е бил създаден и сърежисиран от жена. Мерида слага началото на нов разред принцеси.

Тя, наред с Ана и Елзаq и даже Рапунцел - всички те са много по-енергични, те имат идеи, които не водят непременно към романс, сочи Ребека Хайнс.

"Замръзналото кралство" - анимационният филм, донесъл най-висока възвращаемост, е особено показателен по отношение на романтичната любов. Тя е изключена от плановете на Елза, която се опитва да овладее суперсилите си, а Ана претърпява забележителна промяна по време на филма.

Романтичната връзка е първоначалният й импулс, но не той, а връзката между двете сестри тегли историята напред и се превръща в основен приоритет и за двете. Във филма най-важната любов е тази между сестрите, а принцът и връзката с него е само бонус към това.

Някои намират, че битките, които Елза води със своята сила и идентичност, са знак за нещо друго, мнозина виждат паралели с усилията на тинейджъри и възрастни да приемат своята сексуалност.

Възможно ли е Елза да се окаже първата принцеса лесбийка?

Видео: "Българската" Снежна кралица пее на 25 езика

Предстои да видим в продължението "Замръзналото кралство 2", но ако това стане, предстоят нови битки.

Elza ot zamraznaloto kralstvo

Консервативни критици като Деби Шусел смятат, че "Дисни" са отишли твърде далеч от онова, което е "здравословно и добро" и че "нашето общество (американското) е разцепено, понеже "Дисни" насърчават феминизма."

Ваяна и всички "Дисни" принцеси преди нея отразяват променящото се възприемане в САЩ на половете, расите и малцинствата. Възможно е Ваяна да е замислена като емблема на нашето време: лъчезарна и енергична, продукт на мултикултурна Америка? Но филмът бе произведен преди избирането на Доналд Тръмп за президент, а с него може да се промени и културният климат.

Ако идването му на власт ознаменува нова ера в историята на Щатите, то и "Дисни" принцесите предстои да се променят, но в неочаквана посока, встрани от разнообразието на последните години, към един по-традиционен тип героиня.

Виж още: Ако принцесите на "Дисни" бяха живи хора

Източник: Би Би Си