Света Варвара е християнска великомъченица, родена в края на III век и починала през 305 или 306 г. Паметта ѝ се почита както в православната църква, така и в католическата на 4 декември
В православието Света Варвара се смята за покровителка на починалите от внезапна смърт - които са нямали време да се покаят и причестят.
В Полша денят на света Варвара е един от най-уважаваните празници. Обявен е и за Ден на миньора, тъй като светицата се смята за покровителка на миньорите.
Житието на Света Варвара
Света Варвара е родена в семейството на аристократ - езичник от Никомедия, Мала Азия или Хелиополис, Египет.
В свое частно проучване богословът Венцислав Каравълчев твърди, че Света Варвара е родена в с. Елешница, Разложко, което в древността се е наричало Илиопол.
Отличавала се е с особена и впечатляваща красота. Ревнивият й баща я затваря в кула - далеч от похотливи очи. През времето, когато е била затворена, Варвара изучава външния свят от прозореца и има много време да размишлява за Бога.
Когато баща й разрешава да излиза, за да си намери жених и да се омъжи, Варвара се запознава с християни и приема светото кръщение.
Когато бащата научава, че дъщеря му е станала християнка, той нарежда да я бичуват. Получава и съгласието от управителя на града Мартиан да я осъди на смърт.
По нареждане на бащата Варвара е обезглавена. Поверието говори, че божието възмездие настига и родителя й, и управителя на града - те двамата са поразени от мълния.
През VI век мощите на св. Варвара са пренесени в Константинопол.
Преплитане на езическите и християнските обичаи
В някои райони на страната св. Варвара се смята за покровителка на децата, предпазвайки ги от болести, по-специално от дребна шарка. Затова хората я наричат "Баба Шарка".
Жените месят и раздават за здраве "къпани" питки, наричани така, защото омесеното тесто първо се вари, докато изплува на повърхността, и едва тогава се оформя на питка и изпича.
Питките се намазват с мед за умилостивяване на светицата и "Баба Шарка".
В Добруджа вечерта срещу празника приготвят трапеза за "Баба Шарка", на която поставят паничка с мед, медена питка, съд с вода и пешкир.
В Западна България на празника деца палят огън на кръстопът, на който варят леща и изяждат по няколко зрънца. След това прескачат по три пъти огъня и вземат по една главня от него. Лещата и главнята се пазят като лекарство против дребна шарка.
Друг обичай е да се вари боб и да се слагат по няколко зърна на коляното на детето, а то да ги изяде без ръце.
В други райони Света Варвара се почитала като покровителка на домашните птици. Празникът се наричал още Женска Коледа, тъй като девойките се пременяли, обикаляли домовете и пеели песни за здраве.
По седенките се извършвали гадания коя девойка за кой момък ще се омъжи.
В българския фолклор за обичаите, съпътстващи празниците на света Варвара, свети Сава (5 декември) и свети Никола (6 декември), има поговорка, която гласи: "Варвара вари, Сава пече, Никола гости посреща".
0 Коментара
Бъди първия коментирал! Вход Регистрация Влез с Facebook