Трите промени са одобрени въпреки усилията на българските евродепутати и протестите на фирмите превозвачи

Европейският парламент (ЕП) одобри на първо четене и трите промени в пакета "Мобилност", на които се противопоставят българските превозвачи.

Според одобрените текстове шофьорите трябва да почиват извън кабината на камиона, да се връщат на всеки четири седмици в България, а размерът на командировъчните да бъде според държавата, в която са изпратени, информира БНР.

Българските евродепутати вече заявиха, че ще се опитат да предотвратят гласуването на второ четене от сегашния състав на ЕП.

Пакетът "Мобилност" стигна до пленарната зала, след като бе връщан няколко пъти в транспортната комисия, а българските превозвачи организираха протест срещу него два пъти - в началото на януари в Брюксел и миналата седмица в Страсбург.

На последното заседание в транспортната комисия нейните членове гласуваха над 1000 поправки, като 90% от тях бяха приети. Още след това евродепутатът Андрей Новаков прогнозира, че едва ли при вота в пленарната зала ще бъдат приети благоприятни текстове за страната ни.

Той обаче увери, че каквото и да се случи, предстоят преговори в Европейския съвет, а после внасяне на второ четене в пленарна зала, което едва ли ще стане в рамките на мандата на този Европарламент, чиято последна сесия е в периода 15-18 април.

Междувременно Българският съюз на международните превозвачи организира по обед протестна акция, при която беше подпален тежкотоварен камион.ТИР-ът беше облепен с лозунги като "Има ли място за българския бизнес в ЕС?", "ЕС, не убивай транспорта в България", "Не на дискриминацията" и "Макрон, спаси ЕС".

Да наблюдават демонстрацията бяха дошли собственици на фирми от целия регион. Скоро след това пристигнаха два екипа на пожарната, които започнаха с гасенето на огъня.

"Решихме, че трябва да дадем сигнал на евродепутатите, че пакетът "Мобилност" ще доведе до фалит голяма част от малките и средните транспортни български предприятия. По тази причина късно снощи Управителният съвет на организацията взе решение да изгорим демонстративно ТИР, който извършва такива превози, да е ясно какво ще се случи с българските транспортни предприятия“, обясни пред БНР изпълнителният директор на Българския съюз на международните превозвачи Йордан Арабаджиев.

По думите му, освен че решението е политическо, това е и "най-спорният и най-скандалният законопроект в историята на ЕП". Той беше категоричен: "Две години минава през Европарламента за гласуване и се отхвърля - очевидно това е доказателство, че нещо е сбъркано в него. Няма как Европа да бъде разделена на две скорости, да се приемат протекционистки актове. Надяваме се разумът в евродепутатите да надделее. Не смятаме да се предаваме."

Миналата седмица германският евродепутат Исмаил Ертуг определи действията на България и други страни от периферията на ЕС по пакета "Мобилност" като "изстрел в собственото им коляно".

Като вносител на предложението камионът да се връща на всеки четири седмици в страната, която е била отправна точка, той коментира пред БНР:

"Аз не съм националист, а социалист и не се интересувам от националността. Аз съм за това честните компании, които плащат добре, да имат същите възможности за навлизане на пазара, както и онези на западните и северните страни.

А това, което в момента поддържате, е големите германски, холандски, италиански компании да експлоатират не само вашите водачи, но и вашите подизпълнители. Това не мога да разбера - вие би трябвало да се борите за едно и също заплащане за една и съща работа, независимо откъде е компанията.

Когато говорих с колегите без камери, те признаваха, че съм прав, но не могат да поискат това в собствените си страни, защото ще имат проблеми - особено от фирмите, а и от профсъюзите, които искат от тях гаранции, че определени пазари няма да бъдат изгубени. В крайна сметка, това е изстрел във вашето коляно."

В официалното съобщение на Европарламента се изтъква, че новите правила имат за цел борба в незаконните практики и по-добри условия на труд за шофьорите. България, Унгария, Полша, Литва и Латвия обаче смятат, че пакетът "Мобилност" цели унищожаване на транспортния бизнес от големите компании в Западна и Северна Европа.

Източник: БНР, ЕП