Изследване на Масачузетския технологичен институт доказва, че в повечето случаи разлики в цените или няма, или са нищожни

Пазаруването онлайн става все по-популярно. Удобството да напазаруваш почти всичко, което ти трябва, още докато си в офиса или вкъщи помага много, но голяма роля за нарастващата популярност на онлайн шопинга имат и цените. Много често в пазаруването в интернет ни излиза по-евтино, отколкото разходка по магазините. 

Според изследване на учени от Масачузетския технологичен институт обаче това не е точно така. Изследването доказва, че пазаруването в интернет невинаги е по-изгодно, пише CNET.

Анализирани са цените на 24 хил. стоки в 10 държави. За целта са използвани ботове, които да анализират цените онлайн и 370 души, които да сканират баркодовете на продуктите и цените в 56 вериги магазини по света, които имат онлайн и физически магазини. На случаен принцип са сканирани между 10-50 продукта от всеки доброволец.

Магазините са избрани, защото имат и онлайн и физическо присъствие и именно такива обекти реализират най-голям дял продажби, коментира Алберто Кавало, ръководител на проучването.

Amazon и eBay не са били част от изследванията, защото, освен че нямат физически магазини, те все още представляват сравнително малка част от сделките в търговията на дребно в повечето страни.

Виж още: Българите са изхарчили 3 млрд. лв. за онлайн пазаруване

Резултатите са категорични - в 72% от случаите цените са едни и същи, най-вече при електрониката. 

Има всеобщо схващане, че цените в интернет са различни, но няма обща теза какво точно им е различното, заявява Кавало.

В Бразилия, например, онлайн цените често са много по-високи, което Кавало обяснява с убеждението, че онлайн купувачите са по-богати. Във Великобритания и Канада 91% от цената на стоките онлайн и офлайн цените са същите. В Япония 45% от продуктите в интернет са на по-ниски цени. В САЩ делът е 69%. Щатите обаче са и водач по онлайн продажби. Там 10% от всички транзакции са онлайн, докато средното за света е 5%, коментира още той.

Проучването показва, че като цяло търговците не променят цените на стоките в онлайн магазините си в зависимост от местоположението на потребителя или други критерии. Според Кавало потребителите трябва да се фокусират към други фактори, когато решават дали да купят дадена стока от обикновен магазин или през интернет. 

Инфографика: България все още изостава от Европа в използването на интернет

Източник: CNET.com