По-състоятелните граждани на народната република, където всяка седмица се пръква по един нов милионер, вече инвестират не в луксозни стоки, а в преживявания, а зад граница харчат средно 500 долара дневно

Карл Лагерфелд наскоро коментира, че днес хората са много по-богати, отколкото по времето на Коко Шанел - а междувременно се разбра, че под неговото творческо ръководство "Шанел" са станали предпочитаната луксозна марка в Китай.

В списъка с милиардерите по света, съставян от сп. "Форбс", тази година има 213 китайци - показател, по който народната република отстъпва само на САЩ. Всяка седмица в страната се появява по един нов милиардер, а броят на милионерите от 2010 г. насам се е удвоил, надхвърляйки 1 млн. души.

През последното десетилетие китайците станаха най-големите потребители на луксозни стоки, като съставляват около 1/3 от сделките в този пазарен сегмент, коментира по Си Ен Ен управляващият директор на "Чайна маркет рисърч груп" Шон Рейн, автор на книгите The End of Cheap China и The End of Copycat China.

Тази тенденция се очаква да продължи, въпреки че разходите за луксозни стоки в Китай през последната година намаляват, което се отразява върху финансовите отчети на модни марки като "Прада" и Louis Vuitton. Немалко анализатори отдават това на

борбата с корупцията, предприета от президента Си Дзинпин

Това също играе своята роля, но спадът в продажбите е резултат от промяната във вкусовете на китайските потребители, които се пренасочват от покупка на вещи към преживявания, обяснява анализаторът.

Виж още: Къде си влагат парите най-богатите руснаци

Анкетирани признават, че вместо да си купуват маркови чанти, предпочитат да инвестират във ваканционна къща зад Океана, например в Калифорния или Сидни. Или в пътешествие до екзотична за тях дестинация като винарските райони на Франция.

Лиу Вен - китайският супермодел, който е сред най-високоплатените манекенки в света, беше лице на есенно-зимната колекция 2014/2015 на испанската модна къща Massimo Dutti, вдъхновена от стила на жокеите в конния спорт

Споделянето на тези преживявания в социалните мрежи като WeChat е новият символ на обществен статут в Китай. Затова първата сфера, където се очаква да постигне голям растеж там, са пътуванията зад граница.

"Миналата година интервюирах една милионерка в шестзвезден хотел в Дубай. Тя беше потисната въпреки луксозната обстановка, а когато я попитах защо, отговори, че наоколо имало "прекалено много китайци". Искаше й се да посети място, където малцина нейни сънародници са стъпвали преди - и да го сподели с приятелите си в WeChat", разказва Рейн пред Си Ен Ен.

Китайците сега пътешестват активно -

ходят на сафарита в Африка, отсядат в петзвездни хижи. Дори отиват в Антарктика. Всъщност Китай се превръща в един от най-стремително развиващите се туристически пазари, като само за периода от ноември 2011 до март 2012 до Ледения континент са пътували над 2300 туристи от континенталната част на страната.

В САЩ отчитат, че китайските туристи харчат най-много на глава от населението. Така било и на олимпийските игри в Лондон през лято 2012.

Според актуално проучване на сайта за хотелски резервации Hotels.com налице е стабилен ръст в пътуванията на млади и състоятелни китайци, които знаят какво искат - и през 2014 г. са изразходвали в чужбина над 100 млн. долара, с тенденция сумата да се удвои.

На човек се падат средно по около 500 похарчени долара дневно, като при 5% разходите за денонощие са петкратно по-големи. Мониторинговото изследване Chinese International Travel Monitor (CITM) показва, че

най-желаните дестинации за китайците са Австралия, Япония и Франция,

следвани от Хонконг, Южна Корея, САЩ, Малдивите, Германия, Тайланд и Тайван.

В топ 10 на забележителностите, към които китайските туристи проявяват най-голям интерес, са египетските пирамиди, планината Фиджи в Япония, Айфеловата кула и Версайският дворец, Венеция, Гранд каньон в САЩ, Хималаите и връх Еверест, Ниагарският водопад, Акропола в Атина и операта в Сидни.

Операта в Сидни по време на фестивала на светлинните инсталации Vivid Sidney 2013

Уникатите са другата хитова инвестиция сред състоятелните китайци. Неотдавна Уан Дзиенлин, който със своите над 35 млрд. долара е най-богатият човек в Азия, си купи на търг картина от Пикасо за 28,2 млн. долара. Уан Джундзюн, основал развлекателния гигант Huayi Brothers заедно с брат си, си напазарува шедьовър от Ван Гог за 62 млн. долара.

Виж още: Китай става най-важният кинопазар

С подобни покупки китайците вече не целят само показност, но и инвестиция, а също така стремеж към определен начин на живот, заключават анализаторите.

Картините от Пабло Пикасо (Femme au Chignon Dans un Fauteuil, 1948 г.) и Винсент ван Гог (L'Allée des Alyscamps, 1888 г.), купени на търг от китайски богаташи

Източник: CNN; Hotels.com