Няколко стола, които дефинират скандинавския стил в дизайна
Споменаването на скандинавския дизайн поражда определена представа и очаквания за изчистен, функционален стил, чисти линии и грижливо подбрани детайли.
В простотата на стила личи влиянието на школата Баухаус, а по-късно и на работата на американски дизайнери като Чарлс Иймс.
От прибиращите се един в друг столове "Пантон" до яйцевидния стол на Арне Якобсон - всички те са прочути класики в мебелния дизайн, увековечени във фотоси, филми и позовавания в масовата култура...
Столът Паймио от Алмар и Айно Аалто
През 1928 братята Алвар и Айно Аалто печелят конкурс за създаването на интериора за туберкулозен санаториум във финландския град Паймио.
Така се ражда столът "Паймио", предназначен за вксекидневната на санаториум и вдъхновен от тръбните мебели на "Баухаус".
Братята Аалто намират стоманените тръби за твърде студени и отблъскващи от психологическа гледна точка, особено пък за интериора на болнично заведение, затова работят с бреза и шперплат, за да омекотят дизайна.
Моделът е разработен така, че седящият да може лесно да си поема дъх. Иновативен и издръжлив, "Паймио" разширява възможностите на дърводелското производство и има голямо въздействие върху работата на дизайнери като Чарлз и Рей Йимс и Ееро Сааринен.
Столът "Пантон" на Вернер Пантон
Германо-американкият архитект Лудвиг Мис ван дер Рое е първият, комуто хрумва идеята за пластмасови столове, които се прибират един в друг. От 50-те години неговият последовател Вернер Пантон упорито работи по въпроса.
През 1956 г. той разработва S-стола, предшественика на по-рафинирания "Пантон", които се появява след няколко години. Производството му е доста сложно за времето си и след редица подобрения през 1967 г. компанията "Витра" въвежда "Пантон" в производство.
Той изиграва ключова роля в мебелния дизайн на попарта и "космическата" естетика на епохата. Редица звезди са сядали на него - ще споменем само Кейт Мос, която застава върху него за корицата на британския "Вог" през 1995 г.
Яйцето на Арне Якобсен
Якобсен получава поръчка за цялостен дизайн на копенхагенския "SAS Ройъл хотел" и прави всичко - от интериора до сувенирите в магазина, включително и приборите, които после Стенли Кубрик използва в "2001: Една одисея в Космоса".
Якобсен вижда възможност да осъществи идеите си за интегриран дизайн и създава Яйцето за лобито на хотела.
Изяществото и последователността се превръщат в запазена марка на стила на Якобсен, чиято визитка е яйцето, наскоро поръчано от някои европейски клонове на "Макдоналдс" с цел създаване на "по-изтънчен" интериор.
Кръглия стол на Ханс Вегнер
Смята се, че това е най-прочутият обект на датския мебелен дизайн, правен някога. Този стол влиза в историята, защото точно на такива седят Никсън и Кенеди по време на прочутия телевизионен предизборен дебат през 1960 г.
Произведението на Вегнер, което става известно просто като Столът, има заоблена дървена облегалка за гърба и ръцете, направена от едно парче дърво, и тънки крака, които изнасят тежестта встрани, осигурявайки допълнителна стабилност.
Смята се, че това е моментът, когато Вернер става самия себе си: престава да се изкушава от чужди влияния и разработва собствения си език на дизайнер.
Столът GJ на Грете Ялк
Датската дизайнерка Грете Ялк започва работа през 1953-та. Столът, носещ инициалите й, е направен от ламинирана дървесина. С вида си, подобeн на оригами, той тласка промишлеността и технологията до невъзможни нови предели. GJ представя в изчистен вид възможностите на дизайна, предизвикателствата пред промишлеността и очакванията пред формата.
Ялк е била чирак в дърводелска работилница и учи мебелен дизайн в Кралската академия по изящни изкуства на Копенхаген. През 1947 г. тя разработва цяла серия мебели за "жени, които се издържат сами". Нейните мебели функционират еднакво добре за спалня и кабинет, както и за помещение със смесени функции.
0 Коментара
Бъди първия коментирал! Вход Регистрация Влез с Facebook