"Аз, Даниел Блейк" e вторият му филм, който печели най-високото отличие в Кан и там режисьорът ветеран, известен с левичарските си възгледи, е взел на прицел бюрокрацията в британските социални служби

Кен Лоуч стана деветият кинорежисьор, който печели за втори път "Златната палма" в Кан. Десет години след драмата си за ирландската гражданска война в началото на ХХ в. "Вятърът в ечемичените ниви" (2006) англичанинът бе отличен за своя нов филм "Аз, Даниел Блейк" - трагикомедия за патилата на инвалидизиран работник в бюрократичните дебри на британската социална система.

Досега подобен златен дубъл са постигали само Алф Сьоберг (Швеция, през 1946 и 1951 г.), Франсис Форд Копола (1974 и 1979 г.), Биле Аугуст (Дания, 1988 и 1992), Емир Кустурица (1985 и 1995), Шохеи Имамура (Япония, 1983 и 1997), братята Люк и Жан-Пиер Дарден (Белгия, 1999 и 2005), Михаел Ханеке (Австрия, 2009 и 2012).

Ветеранът Лоуч, който на 17 юни навършва 80, е известен с левичарските си възгледи. Членува дълги години в Лейбъристката партия, която обаче напуска през 90-те и оттогава насам апелира за създаването на нова британска левица.

Творчеството му винаги е било социалноангажирано, а сред 50-те заглавия във филмографията му обикновено не се мяркат имена на звезди - макар да има и изключения като футболиста Ерик Кантона, който в "В търсене на Ерик" играе самия себе си.

Въпреки това режисьорът е чест гост в Кан, където тази година беше неговото 12-о участие в конкурсната програма. Дебютът му на фестивала е през 1979 г., а оттогава насам филмите му са печелили там и редица други награди - последно специалния приз на журито за "Ангелският дял".

Славата обаче го спохожда още през 60-те, като "Кес" (1969), по романа на Бари Хайнс "Ветрушка", издаден и у нас, се нарежда сред 10-те най-добри британски ленти на ХХ век - и в десетката на филмите, които човек трябва да е гледал още преди да навърши 14.

Това е историята на 15-годишен миньорски син, който в дресировките на див керкенез намира смисъл и утеха от безсперспективния си живот...

Лоуч коментира, че е "крайно необичайно" да получи най-новата си награда от Кан в атмосфера на такъв блясък и лукс - предвид условията, при които са принудени да живеят хората, вдъхновили филма му. Напомни обаче и колко е важен фестивалът за бъдещето на киното.

"Когато е налице отчаяние, от това се възползва крайната десница... Длъжни сме да заявим, че е възможен и необходим един друг, по-различен свят", цитира го в. "Гардиън".

Втората "Златна палма" в кариерата му бе присъдена от жури с председател Джордж Милър (поредицата "Лудият Макс"), а в състава му, освен режисьори и продуценти, влизаха още актьорите Кирстен Дънст, Мадс Микелсен, Валерия Голино и Доналд Съдърланд, който определи "Аз, Даниел Блейк" като "страхотен филм, който докосва сърцето и душата".

Сюжетът: За първи път в живота си дърводелецът Даниел Блейк, на 59, трябва да кандидатства за социални помощи, след като преживява лек инфаркт. Лекарят му е дал болничен, защото работата му е противопоказана, но въпреки това той трябва да се регистрира като безработен, в противен случай го грозят санкции...

По време на редовните си посещения в бюрото по труда той се запознава с Рейчъл - самотна майка с две деца, която е задължена да приеме настаняване на стотици километри от града си, ако не иска да живее в хостел.

Оказали се в капана на административния абсурд в днешното Обединено кралство, двамата се опитват да си помогнат взаимно...

Втората по важност награда от Кан 2016, Гран при, плюс отличието на екуменическото жури, отидоха при младия канадски режисьор Ксавие Долан, който неотдавна засне и хитовия видеоклип на Адел Hello.

Неговата мелодрама Juste la fin du monde (Това е само краят на света) е с участието на Венсан Касел, Марион Котияр, Лея Сейду, Натали Бай и Гаспар Улие в ролята на неизлечимо болен писател, който се завръща у дома след 12-годишно отсъствие, за да съобщи на семейството си новината за своята предстояща смърт.

Снимка: Shayne Laverdière / Sons of Manual

Французинът Оливие Асаяс с Personal Shopper, втория му филм с Кристен Стюарт, си подели наградата за режисура с румънеца Кристиан Мунджиу Bacalaureat (Дипломиране).

С две отличия от фестивала си тръгна иранският The Salesman (Продавачът) на Асгар Фархади, носител на "Оскар" за "Раздяла". Новият му филм бе отличен за неговия сценарий, а Шахаб Хосейни стана най-добрият актьор.

Режисьорът Асгар Фархади (вдясно) с актьора от филма, снимка: Habib Majidi / SMPSP

За най-добра актриса беше провъзгласена Жаклин Жозе във филипинския Ma' Rosa на реж. Брилианте Мендоса.

Още един британски режисьор - актрисата Андрея Арнолд, взе приза на журито с American Honey, където Шая Лабъф и внучката на Елвис Райли Киоу партнират на дебютантката Саша Лейн.

19-годишната спортистка, която междувременно стана гадже на звездата от първите "Трансформърс", работела като сервитьорка за 7,25 долара на час и била забелязана от режисьорката случайно, на плажа, а вече се снима в следващия си филм.

Кадър от American Honey, снимка: Parts & Labor LLC / Pulse Films Limited / Британски филмов институт / Channel Four