Останките на древния вид пернато са открити случайно сред бижута, продавани в Мианмар (снимки)

Райън Маккелър от Кралския музей в Саскачеван, Канада, и негови колеги от Китай и САЩ откриха в късче бирмански кехлибар запазени останки на птица отпреди 99 млн. години. Това е най-запазената птича вкаменелост, известна на науката досега.

Образецът е с дължина около 6 см и принадлежи на примитивен вид, изчезнал заедно с динозаврите преди 66 млн. години. Древните пернати имали зъби в човката си и бил кафеникави на цвят, с рошаво оперение в областта на главата.

"Нашънъл джеографик" коментира, че предишните фосили в кехлибарените залежи на Мианмар може да са били визуално по-впечатляващи, но тук е съхранена по-голямата част от скелета, вкл. череп, гръбнак, крачетата и част от едното крило.

Благодарение на предварителната обработка учените са получили възможност да надникнат в телесните кухини и да проучат химичния състав на костите и меките тъкани, съдържащи елементи като желязо и калций.

По всичко личи, че младата птица е паднала от гнездото - жива или мъртва - направо в смолата. Повечето от меките тъкани са се разложили, преди следващият слой смола да запечата останките завинаги.

Докато се втвърди напълно, късчето кехлибар се е смалило и смачкало повечето кости, заради което находката е кръстена разговорно "Палачинката".

През последните години в находището в Мианмар са открити няколко птичи крила, обрасла с пера опашка на хищен малък динозавър и дори бълхи, които може да са пили от кръвта на динозаври.

Виж още: Уникална находка - пера от динозавър в кехлибар

Понякога цената на птица в кехлибар може да достигне 500 хил. долара, което затруднява придобиването им за научни цели и вероятно част от тези находки вече са в частни колекции, обясняват китайски палеонтолози.

Ценното парче кехлибар с птицата вътре било открито на щанд за бижута в Мианмар през 2015 г. и веднага откупено от института по палеонтология в Чаоджу, Китай.

Източник: Royal Saskatchewan Museum, "Нашънъл джеографик