AdBlock и подобните приложения костват на медийната индустрия милиарди долари годишно. Как медиите могат да отговорят на това предизвикателство, без да изгубят войната

С появата на интернет новините на практика станаха безплатни. Платеното съдържание е много малка част от общото цяло и най-често се ограничава до музика и филми. Много малко медии избират да се финансират чрез платено съдържание и залагат най-вече на рекламата, за да събират приходи. 

Това е и един от малкото начини, освен даренията от публиката, които осигуряват принципната независимост на медията. Алтернативите са добре познати - богати бизнесмени, партии и т.н., които да спонсорират съществуването на медията, а това вече води до много по-неприятни резултати. 

Ежедневно в интернет влизат над 3,2 млрд. души в глобален мащаб, като поне 6% от тях използват AdBlock или друго подобно приложение, което премахва онлайн рекламите от сайтовете и така позволява на потребителите да сърфират, без да им изскачат всевъзможни рекламки. За 2014 г. поне 120 млн. души са използвали приложението, а прз 2015 г. броят им е продължил главоломно да расте. 

Upotrebata na adblock prez 2014 g

Използващите AdBlock се мотивират с това, че години наред интернет беше залят от безсмислени и грозни банери, които натоварват сърфирането. И това до голяма степен е вярно, тъй като действително рекламните кампании с банери дълго време не бяха насочени и предлагаха безумни неща. Това обаче от години вече не е така.

Затова и ако си потребител, приложението е приятно, но ако си медия или рекламодател, то едва ли ще ти изглежда толкова симпатично. Годишно подобни програми костват на медийния бизнес загуби от над 22 млрд. долара. Така на практика медиите са лишавани от един от малкото легитимни източници на средства, с които да се издържат. 

Това мотивира някои медии да сложат защити срещу AdBlock - ако не освободиш конкретния сайт от блокирането на рекламите, самият сайт блокира теб. 

Виж още: Защо рекламодателите се пренасочват от телевизията към онлайн видеото?

Това обаче на свой ред гони изключително много потребители от медията. Хората, които имат инсталиран AdBlock, най-често се бунтуват срещу многото реклами и по-скоро биха предпочели да престанат да използват конкретната медия (или да намерят вратичка в нейните анти-AdBlock защити). 

Тогава следва да се запитаме как AdBlock може да бъде преодолян? Има начини. Битката може да изглежда загубена, подобно тази на музикалните лейбъли срещу YouTube, но този случай именно може да ни даде решението на проблема - еволюция на рекламното съдържание и начините за реклама в интернет. 

Да накараш потребителите да забравят за услуга, която им носи удобство, рядко е сполучлива стратегия в бизнеса и това се е доказвало многократно. Да се опитваш да заобикаляш със софтуерни решения проблема също не е кой знае колко продуктивно, като се има предвид, че системите на приложенията за блокиране на рекламите се обновяват редовно.

Решението - реклама чрез съдържание

Остава ни да погледнем към самата реклама. И там е отговорът. Банерите може да са удобни и да предоставят бързи кликове, но именно те са блокираното съдържание. Затова и трябва да се обърнем към реклама, която не подлежи на блокиране - по-интересна, интерактивна и най-вече - обърната към съдържанието.

Контентната реклама - платени публикации, интервюта, статии по теми, близки до това, с което рекламодателят се занимава (в които, разбира се, да сложим линк към сайта му), специални фотогалерии отново по тема, близка до областта на работодателя и т.н. 

Контентната реклама позволява да се създава медийно съдържание, което едновременно да обогатява читателя и да рекламира даден продукт, услуга, събитие или фирма. Контентната реклама дава възможност на читателя да научи нещо ново и да разбере повече за предимствата на това, което се рекламира, без да усеща реално, че му е представена реклама (ако, разбира се, статията е написана умело). 

Виж още: Мобилната реклама си пробива път към върха

Това на свой ред обаче може и да промени самите пазари, като при контентната реклама не би било водещо колко кликове се правят, колкото колко време е отделил читателят, за да я прочете, колко умело и правдиво е написана и най-вече - дали е четена.

Допълнително с това, в контентната реклама можете дори да включите и банери, като част от самото съдържание. Така няма шанс приложенията, скриващи реклами, да ги засекат и скрият. 

Буквално контентната реклама може да скрие рекламата от рекламата ви и да я направи така, че да изглежда като новинарска публикация или фичър. Тя може да включва в себе си текст, видео, снимки, графики, инфографики и какво ли още не. 

Особено успешно можете да се рекламирате и с видео реклама. Именно при рекламнте клипове се крие и възможността за вирусен ефект. Ако рекламистите ви са ги направили достатъчно креативни и интересни, рекламните ви видеа могат да достигнат до милиони потребители по целия свят, като по този начин не само ще увеличат продажбите ви, но и ще донесат положително име на марката ви. 

Разбира се, това не означава да се отказвате от банер рекламите си. Те продължават да носят приходи, а и по-голямата част от потребителите все още не използват програми, които да скриват банерите. А ако рекламата продължи да се развива и рекламистите успяват все по-точно и по-подробно да кореспондират с аудиторията, може би един ден няма да има нужда от AdBlock. 

Виж още: 25% от глобалните разходи за реклама догодина ще са в дигитални медии