Новината за смъртта на героя от сапунката "Дързост и красота" се появява в медиите ежегодно от 2012 г. насам, събирайки лайкове и споделяния

От някъде 2012 г. на различни интервали от време се появява шокиращата новина, че актьорът Рон Мос се оттегля от една от най-дълготрайната сапунка "Дързост и красота", а неговият герой ще умре. И така всяка година виждаме вълна от заглавия "Рич Форестър умира в еди кой си епизод на "Дързост и красота".

По принцп това е забавно всеки път. Новината предизвиква шеги и закачки, подхилквания и т.н. И нормално. Този сериалът го има, откакто в България дойде демокрацията, и най-вероятно политическият преход при нас ще свърши с последния епизод на "Дързост и красота". И всеки път е изненадваща новина - просто защото никой не гледа вече "Дързост и красота" освен бабите ни, които обаче и не висят толкова в социалните мрежи...

Виж още: Рич Форестър няма да умре!

Но едно друго нещо мен винаги ме изумява. Какво правят тия редактори, та всяка година от 2013 г. насам горе долу едни и същи сайтове пускат тази една и съща (евентуално с леки корекции) "новина"... 

Жаждата за харесвания и споделяния в социалните мрежи, които се генерират от ежегодната смърт на Рич Форестър, е само един израз на това, в което медиите (особено онлайн) се превръщат - ловци на лайкове. Да оставим настрана видимите проблеми на медиите у нас като собственици, политически натиск и обслужване на интереси. 

Виж още: Културата на тренда, или "Това ли й е най-големият проблем на тая държава?!"

Проблемът с лайковете е глобален. Потокът на иформация вече е толкова голям, че проблемът пред обикновения потребител вече не е липсата на информация, а удавянето с информация. Ти трябва да отсяваш какво да четеш и да гледаш. Да избираш коя точно новина за определено събитие да прочетеш. Фактите все повече се размиват с мненията и хората вече четат новини, които съответстват на собствената им позиция, не толкова на обективните факти. 

Виж още: Инфотейнмънт по български

Получава се постепенно фанатизиране на читателя/зрителя - вярваш само на неща, които те устройват, останалото са fake news, фалшиви новини. Няма да засягаме тук Доналд Тръмп и неговия подход към новините, който е абсолютния символ на тази информационна деградация. И уви, не е само той. Подобно отношение към новините и информацията идва от всички страни. 

Но дори и да са лишени от тази окраска на някакво авторово мнение, новините трябва да се борят за читателското внимание. Те трябва да са интересни, забавни, развличащи и т.н., за да се преборят с конкуренцията и да бъдат прочетени. Защото в ерата на глобалната комуникация, информацията трябва да е интересна, за да се чете. 

Виж още: Когато Истината умря

Това кара много медии като цяло да оставят сериозните новини. Или още по-зле - да правят новините по-интересни, отколкото са. И благодарение на това ставаме свидетели на "ШОК!!!", "УЖАС!!!", "СКАНДАЛНО!!!" и всякаквите псевдовесникарски заглавия. 

И всичко това в борбата за светия лайк. 

На този фон смъртта на Рич Форестър, която още през 2012 г. се оказа силно преувеличена (в момента друг актьор играе Рич - Торстен Кей), е доста лек и забавен инфотейнмънт. Никому не вреди, забавлява аудиторията. На кого му пука? Това са просто новините, а те отдавна вече са олекнали като информационна тежест. 

Виж още: Колко удобно ни е в симулакрума!