Демокрация, политика, корупция и тероризъм са само част от темите, които се засягат при изграждането на гражданската култура на децата в училище

"Гражданското образование" влиза в училище. Учениците в XI и XII клас ще могат да изучават предмета, а работните варианти на учебните програми бяха представени вчера от министъра на образованието и науката Меглена Кунева и са публикувани на сайта на МОН. 

Програмите ще бъдат предмет на обществено обсъждане през 2018 година и дотогава в тях могат да попаднат други нови актуални теми.

Новите програми, които ще заменят изучаването на предмета "Свят и личност", са с по-голяма практическа насоченост и ще наблегнат на ролята на гражданина в обществото.

Гражданите в центъра на "Гражданското общество" 

В програмата за XI клас има тема "Гражданите, политиката, демокрацията" с подтеми "Свобода, граждани и власт". Тук учениците трябва да могат да разграничават типовете демокрация (пряка, представителна и демокрация на участието в граждански организации).

В подтема "Политика, демокрация и върховенство на закона" акцентът е към избирателната система –различаване на мажоритарна, пропорционална и смесена, ще се учи какво е мажоритарен и преференциален вот. Програмите ще формират демократични ценности у учениците с теми за вредата от купуването и продаването на гласове и манипулации на изборни документи. Идеята е още в училище младите хора да възприемат тези практики като корупционни.

Задача на гражданското образование е да подготви  младите хора да разпознават политическия популизъм и медийни манипулации, посочи министърът. Има тема "Аз и моята гражданска позиция", насочена към това учениците да умеят да оценяват ролята на неправителствения сектор в гражданското общество, да познават формите на граждански контрол и да са мотивирани да участват в тяхното прилагане. 

Доста по-подробно е предвижданото обучение по въпроса за основните социални групи и общности, спецификата на техния светоглед, ролята на езика, религията, етническата принадлежност и традициите за социална обвързаност.

По темата за малцинствата учениците трябва да могат да различават различните видове идентичност - културна, национална, етническа, гражданска. Обучението включва и разпознаване на случаи на дискриминация по полов, религиозен, етнически расов признак, а също и на хора с увреждания. Целта е учениците да могат да се ориентират в причините за противоречията между отделни етнически и религиозни общности. Целта е учениците да бъдат убедени, че трябва да се противопоставят на насилието, да се стремят към решаване на конфликтни ситуации градивно.

В програмите са включени теми за европейските традиции и ценности, като целта е те да могат да определят мястото на България в световната култура, да осъзнават своята европейска идентичност и правата на и отговорностите на европейското гражданство.

В XII клас се въвеждат теми за глобалните проблеми, които засягат и България - тероризъм, ксенофобия, етническо напрежение и радикализация. Това включва и проблема с бежанците, емиграцията и имиграцията. Въвеждат се нови понятия като хуманитарно право, глобално образование, устойчиво развитие.

Нов акцент е социалната политика и социалното партньорство. По темата "Гражданите и икономиката" младите хора, преди да завършат средно образование, ще трябва да се подготвени да анализират същността и необходимостта от регулацията на пазарната икономика, да познават основните трудови, социални и осигурителни права. Учениците се насочват към ориентиране на пазара на труда, към данъчните политики, но и към солидарността като принцип и др. Въвеждат се понятия линия на бедност, типове социална помощ.

Държавен стандарт за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование

Междувременно в часа на класа учениците се предвижда да учат финансова грамотност, кариерно ориентиране, антикорупция и правила за поведение при терористична заплаха. Това предвижда проектът на държавния образователен стандарт за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование.

По думите на зам.-министъра на образованието Диан Стаматов това е стандартът, по който не се пишат оценки, но който трябва да изгради добри граждани.

Целта на стандарта за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование е учениците не само да познават институциите и ценностите на демокрацията, но и чрез различни дейности да се формират като личности с позиция и способност да защитават своите права, да участват в гражданския, политическия и социалния живот – да могат да изразяват гражданската си позиция, да вземат решения за своето развитие, да носят отговорност за поведението си.

Стандартът регламентира темите, които ще се учат не само в часа на класа, но и в общообразователната подготовка и извънкласните форми.

В този стандарт са уредени правилата за функциониране на ученическото самоуправление чрез  ученическите съвети. Това е модел на самоуправление, който с изградени умения още в училище, ще стимулира и лидерството, стремеж у всеки да защитава и отстоява своя позиция. „Първо в училище, а след това - в цялото общество - дали по време на избори, дали пред работодатели, дали когато трябва да се защити природата или да се противопостави на агресия, на дискриминация и други недемократични действия, посочи министър Меглена Кунева.

Стандартът определя занимания, дейности и проекти по тематични области, свързани с:
- патриотичното възпитание и изграждането на националното самочувствие;
- предприемачеството и управлението на личните финанси;
- защитата на родината и военното обучение;
- безопасността и движението по пътищата;
- защитата при бедствия и аварии;
- превенция на насилието,
- справяне с гнева и агресията и мирно решаване на конфликти;
- превенция на тероризма и поведение при терористична заплаха;
- превенция и противодействие на корупцията.