Там е забавно, там е хубаво, там има безплатни неща. Все пак ИКЕА е бизнес като всеки друг и има своите начини да ни накара да харчим повече

Всеки обича да ходи в ИКЕА, независимо дали се нуждае от нещо или просто иска да убие два часа в приятна обстановка. Освен мебели и стоки за бита, магазинът предлага и храна, която мнозина харесват.

Родителите пък с радост се възползват от възможността да оставят децата си да поиграят в безплатната занималня, докато изпият едно кафе на спокойствие. Все пак обаче говорим за магазин, който работи за печалба. Както всяко бизнес начинание и ИКЕА има своите начини да ни накара да харчим повече. Кои са те?

Колкото по-далече, толкова по-дбре

Магазините на ИКЕА винаги са далече от населените градски центрове, най-често в предградията. Местоположението е обусловено не само от по-ниските наеми. Тук има малка психологическа уловка. Когато предприеме едно толкова дълго пътуване, човек се мобилизира да купува. След като е пропътувал между половин и два часа, потребителят купува нещо, дори само "за да се възнагради" за дългото пътуване и висенето по задръствания и светофари.

Magazin ikea

Принцип на лабиринта

Случвало ли ви се е да обикаляте много, докато намерите пътя към касите? Този номер, разбира се, се използва не само от ИКЕА. Редица големи магазини организират пространствата си така, че да минете през целия магазин и да видите всичко, преди да успеете да излезете. Нарича се "дълъг естествен път". Между отделите има и проходи, но те обикновено са скрити и почти тайни. Ситуацията се усложнява, понеже те се менят, тъй като стените на магазина са на колела.

Различни стоки се слагат на няколко места едновременно

Третия път, в който онази сладка, но напълно ненужна ваза, се изпречи пред погледа ви, просто ще я пъхнете в голямата жълта торба и ще я платите на касата.

Принципът була-була

Как да ви накарат да купите нещо дребно и да имате чувството, че правите сделка? Създава се усещане за огромно разнообразие от неща, натрупани на едно място. Една от стоките в тези контейнери е намалена и това е обозначено на голям плакат, останалите неща обаче не са намалени. Само че вие имате чувството, че всичко в коша е преоценено и изгодно. Този трик има име - нарича се принципа "була-була".

Printsipat bula bula

Сътрудниците на магазина идват само ако ги повикате

На служителите на магазина е забранено сами да отиват при клиентите и да им предлагат помощ, дори е нежелателно да установяват контакт с очи. Но ако повикате консултанта, той ще дойде. Въпросът е да го намерите, а докато търсите служител из отделите, току-виж сте купили още нещо.

Сътрудниците ползват секретен език

Понякога по високоговорителите се чуват съобщения, но посетителите не си дават сметка какво означават те. Например "Код 22" означава, че нещо се случва при касите, а "код 99" - изгубено в магазина дете. Периодично кодовете се менят.

Имената на стоките се избират случайно с помощта на програма

Всеки, който е бил в ИКЕА, се е забавлявал със смешните имена на някои от стоките. Оказва се обаче, че като се посмеете на чашите Svalka например, ви се приисква да си ги купите.

Голямата тайна на кухненските отдели

В отделите за кухненско оборудване има специални вентили, които излъчват лека приятна миризма на храна. Така е по-вероятно да ви се прииска да купите съответното обзавеждане.

Mebeli ikea

Принципът на сглобяването

Защо ИКЕА ни кара да сглобяваме мебелите сами? Извън очевидния отговор, че така се пести място, печели се компактност и пр., има и още нещо - когато след дълго и сложно сглобяване у дома най-сетне успеете да стигнете финала, вие не просто се радвате на резултата, но и се привързвате към предмета, в който вече сте вложили умения, време и усилие.

Филмът не е шведски

На 1 януари 2012 г. ИКЕА продаде бранда си за 11,2 млрд долара на холандската Stichting INGKA Foundation. Компанията обаче продължава да се промотира като шведска. Все пак основателят на компанията Ингвар Кампард все още е съсобственик, а през 2008 г. беше на 7-о място сред най-богатите хора на планетата според сп. "Форбс".

Каталозите на ИКЕА

Сигурно сте чували, че каталозите на ИКЕА са по-популярни от Библията. Това не е шега. Ако в света ежегодно се печатат 100 млн. библии, каталозите на ИКЕА достигат до 180 млн. потребители.

Източник: interesnoznat.com