Няколко стола, които дефинират скандинавския стил в дизайна

Споменаването на скандинавския дизайн поражда определена представа и очаквания за изчистен, функционален стил, чисти линии и грижливо подбрани детайли.

В простотата на стила личи влиянието на школата Баухаус, а по-късно и на работата на американски дизайнери като Чарлс Иймс.

От прибиращите се един в друг столове "Пантон" до яйцевидния стол на Арне Якобсон - всички те са прочути класики в мебелния дизайн, увековечени във фотоси, филми и позовавания в масовата култура...

Столът Паймио от Алмар и Айно Аалто

През 1928 братята Алвар и Айно Аалто печелят конкурс за създаването на интериора за туберкулозен санаториум във финландския град Паймио.

Така се ражда столът "Паймио", предназначен за вксекидневната на санаториум и вдъхновен от тръбните мебели на "Баухаус".

Резултат с изображение за paimio chair

Братята Аалто намират стоманените тръби за твърде студени и отблъскващи от психологическа гледна точка, особено пък за интериора на болнично заведение, затова работят с бреза и шперплат, за да омекотят дизайна.

Резултат с изображение за paimio chair

Моделът е разработен така, че седящият да може лесно да си поема дъх. Иновативен и издръжлив, "Паймио" разширява възможностите на дърводелското производство и има голямо въздействие върху работата на дизайнери като Чарлз и Рей Йимс и Ееро Сааринен.

Design Chair By Verner Panton

Столът "Пантон" на Вернер Пантон

Германо-американкият архитект Лудвиг Мис ван дер Рое е първият, комуто хрумва идеята за пластмасови столове, които се прибират един в друг. От 50-те години неговият последовател Вернер Пантон упорито работи по въпроса.

През 1956 г. той разработва S-стола, предшественика на по-рафинирания "Пантон", които се появява след няколко години. Производството му е доста сложно за времето си и след редица подобрения през 1967 г. компанията "Витра" въвежда "Пантон" в производство.

NEW

Той изиграва ключова роля в мебелния дизайн на попарта и "космическата" естетика на епохата. Редица звезди са сядали на него - ще споменем само Кейт Мос, която застава върху него за корицата на британския "Вог" през 1995 г.

5695915-retro-arne-jacobsen

Яйцето на Арне Якобсен

Якобсен получава поръчка за цялостен дизайн на копенхагенския "SAS Ройъл хотел" и прави всичко - от интериора до сувенирите в магазина, включително и приборите, които после Стенли Кубрик използва в "2001: Една одисея в Космоса".

Якобсен вижда възможност да осъществи идеите си за интегриран дизайн и създава Яйцето за лобито на хотела.

Изяществото и последователността се превръщат в запазена марка на стила на Якобсен, чиято визитка е яйцето, наскоро поръчано от някои европейски клонове на "Макдоналдс" с цел създаване на "по-изтънчен" интериор.

10-4-kennedy-nixon-debate

Кръглия стол на Ханс Вегнер

Смята се, че това е най-прочутият обект на датския мебелен дизайн, правен някога. Този стол влиза в историята, защото точно на такива седят Никсън и Кенеди по време на прочутия телевизионен предизборен дебат през 1960 г.

Резултат с изображение за wegner chair

Произведението на Вегнер, което става известно просто като Столът, има заоблена дървена облегалка за гърба и ръцете, направена от едно парче дърво, и тънки крака, които изнасят тежестта встрани, осигурявайки допълнителна стабилност.

Смята се, че това е моментът, когато Вернер става самия себе си: престава да се изкушава от чужди влияния и разработва собствения си език на дизайнер.

Столът GJ на Грете Ялк

Датската дизайнерка Грете Ялк започва работа през 1953-та. Столът, носещ инициалите й, е направен от ламинирана дървесина. С вида си, подобeн на оригами, той тласка промишлеността и технологията до невъзможни нови предели. GJ представя в изчистен вид възможностите на дизайна, предизвикателствата пред промишлеността и очакванията пред формата.

Ялк е била чирак в дърводелска работилница и учи мебелен дизайн в Кралската академия по изящни изкуства на Копенхаген. През 1947 г. тя разработва цяла серия мебели за "жени, които се издържат сами". Нейните мебели функционират еднакво добре за спалня и кабинет, както и за помещение със смесени функции.