Децата много по-бързо прихващат навиците за харчене на своите родители, отколкото навиците им за пестене.

Онлайн търговията заема все по-голямо място в живота ни и е важно да възпитаваме у децата разумни навици и добра потребителска култура, пишат колежките от Nie-Jenite.bg.

Онлайн пазаруването е навсякъде, а с наближаването на празниците се очакват скокове в продажбите. Все повече стоки се продават чрез интернет, а продажбите на дрехи онлайн вече надвишиха тези от  реални магазини.

Основните потребители на онлайн пазаруванет, главно на дрехи са тинейджърите. Те много по-лесно усвояват новостите и се чувстват комфортно, използвайки новите технологии. При купуването на дрехи ключов фактор се оказва удобството: онлайн магазините са винаги отворени.

"Мога да си купя джинси в 11 часа, като се събудя или в 3 през нощта, когато не мога да заспя. Това е щуро" - обяснява 18-годишно момиче.

Една стара шега гласеше, че да дадеш на жена пари е като да връчиш на луд пушка. Сега просто трябва да заменим думата "пари" с кредитна карта и "жена" с тинейджър.

Кредитната карта създава лекота на харченето - харчиш, когато искаш, когато ти е удобно, когато си в настроение, харчиш, докато не достигнеш лимита. Тогава се оказва, че си похарчил много повече, отколкото си планирал.

"Онлайн пазаруването не ти дава същото чувство за валидизация на момента, както офлайн пазаруването и това може да доведе до непрекъснато харчене", обяснява Тод Марк, говорител на Consumer Credit Counseling Service.

Според данни на "Бизнес Старнадрт" родителите са все по-загрижени заради онлайн пазаруването на децата си.

Почти всяка марка, прицелена в младежкия сегмент, има онлайн магазин, а  това непрекъснато увеличава изкушенията.

Виж още: Българите са изхарчили 3 млрд. лв. за онлайн пазаруване

Какво да на правим, за да ограничим това?

„Определете им бюджет и им давайте добър пример – съветват специалистите. Това е особено важно, понеже децата много по-бъзро усвояват навиците за харчене на родителите си, отколкото навиците им за спестяване", обясняват от Бизнес Стандарт и допълват: "Когато приходите ви се увеличат, децата много по-бързо от вас усвояват по-разточителни навици за пазаруване."

Това не значи да правим отчаяни опити да държим детето далече от компютъра. Изключително важно е да поддържаме добра комуникация, да говорим с децата и заедно да зададем правилата. Много по-вероятгно е детето да спазва правилата, в чието създаване е участвало.

Виж още: Виртуалното пазаруване - все по-мобилно

Все по-важно става да възпитаме в идващото поколение добра потребителска култура. Колкото до онлайн магазините за дрехи, можем да научим децата да използват търсачки, които сравняват цените на предлаганите стоки, а също да се опитват да контролират импулсивното купуване - добре е да помисли повече преди да поръча поредната вещ.

Източник: Nie-jenite.bg