България е предпоследна в проучване по грамотност на Световната банка

Качеството на образованието в България е меко казано лошо. Поредно доказателство за това идва от анализ на Световната банка. То показва, че 39% от учениците у нас на 15-годишна възраст разпознават буквите, но не разбират и не могат да анализират какво са прочели, пише в. "Преса".

В математиката нещата са дори по-лоши. Младежите разпознават цифри, но на практика не могат да решават задачи.

Предпоследни по грамотност

България попада на предпоследно място в проучването по грамотност, направено в 44 държави. Единствените, които са зад нас са колумбийците. Пред България са съседните държави - Румъния, Гърция, Турция, Сърбия, както и Кипър.

И ако в тази класация сме в края, то в друг, не по-малко мрачен аспект, сме на първо място - неравенството в познанията между децата от различните групи. Според Световната банка учениците, за които българският е майчин език, притежават знания като за между 1 и 3 учебни години повече в сравнение с връстниците си, които говорят в дома си ромски или турски език.

Друг притеснителен фактор е, че обучението в селските райони е с много по-лошо качество в сравнение с това в градовете.

Препоръки на Световната банка

Световната банка е приготвила списък с 6 препоръки за подобряване на нивото на родните ученици. Една от тях е младежите да не се разделят още след седми клас на елитни и по-малко елитни класове, а това да се случва на по-късен етап - например след десети клас.

Сред препоръките е и осигуряването на по-продължително предучилищно образование за децата в неравностойно положение.