Научните среди отказаха да публикуват изследването поради етични съображения

За пръв път в историята беше преборено табуто да не се изменя ДНК в човешки ембрион.

Нежизнеспособни ембриони

Екип от университета в град Гуанджоу в Китай е успял да промени гена HBB, предизвикващ понякога фатални заболявания на кръвта като бета-таласемията. Учените са използвали "нежизнеспособни" ембриони, от които не може да се развие плод.

"Ако искате да направите това с нормални ембриони, трябва да имате 100-процентова сигурност. Точно затова спряхме на този етап. Смятаме, че процесът все още е твърде несъвършен", заявява ръководителят на екипа Джунджи Хуанг.

Остри реакции

Екипът е опитал да публикува в научни списания самото изследване, но са получили откази поради етични съображения, пише сп. "Нейчър".

Седмици преди оповестяването на проекта вече имаше слуховете между научната общност за този първи случай на генетично модифициране на човешки ембриони. Това предизвика разгорещен дебат дали да се манипулират генетично зародишни клетки (яйцеклетки, сперматозоиди и ембрионални клетки). Мнението на мнозинството е, че този вид манипулации не трябва да се извършват.

Темата е предмет на сериозен дебат в научните среди, като един от основните аргументи срещу промяната в ДНК на човешки ембрион е именно несигурността на резултата. Често при "поправката" на проблематичния ген настъпват и нежелани промени с непредвидими последствия.

Мнения, изразени от различни лидери и специалисти в последния месец защитават мораториума върху манипулирането на зародишни клетки.

Резултатите може да са твърде неочаквани

Все пак противниците на подобни експерименти признават, че в името на освобождаването на човечеството от сериозни наследствени заболявания изследванията ще бъдат от полза. Но те предупреждават, че промените в зародишни клетки ще предадат на следващите поколения последици, които са непредсказуеми днес. С въвеждането на правилните гени, в генома могат да бъдат въведени и нежелани промени.

Източник: сп. "Нейчър"