Новото откритие може да е първото решаващо нещо в областта от почти 30 г. насам

Дългата суша в откриването на нови антибиотици може да приключи, след пробив на екип от американски учени, съобщава Би Би Си. Техният новаторски метод за отглеждане на бактерии е създал 25 нови антибиотика, един от които е считан за особено обещаващ.

Нищо от близо 30 г.

Последният нов клас антибиотици, които достигнаха до пациентите, беше открит преди близо три десетилетия.

Изследването, публикувано в списание "Нейчър", e определено като решаващо, а експертите смятат, че откритието е само върхът на айсберга.

Разцветът на откриването на нови антибиотици е през 50-те и 60-те години на миналия век, но след 1987 година нито един не е достигнал до ръцете на докторите.

Оттогава микробите са станали изключително резистентни на подобно третиране. Тайа наприемр резистентната туберкулоза игнорира почти всички лекарства, които медицината може да извади.

Почвата като източник на всички антибиотици

Изследователите от Североизточния университет в Бостън са се обърнали към източника на почти всички познати антибиотици - почвата. Тя гъмжи от микроби, но едва 1% от тях могат да се отглеждат в лабораторни условия.

Екипът е създал "подземен хотел" за бактерии. Всяка една от тях е била поставена в отделно помещение, а съоръжението е било заровено в почвата. Това е позволило на уникалната химическа среда в нея да проникне в отделенията и да запази бактериите годни за изследване.

Учените смятат, че с този метод ще могат да отгледат близо 50% от бактериите, които живеят в почвата. Химикалите, които се произвеждат в тези микроби са били изследвани за антимикробни свойства.

Виж още: Над 1800 души умират годишно в България от грип

Tеиксобактин

Тестовете на новооткрития теиксобактин показват, че е токсичен за бактериите, но не и за тъканите на бозайнциите. Изпитания с мишки доказват, че доза от него може да изчисти смъртоносно количество бактерии.

Ръководителят на проекта професор Ким Люис смята, че е много малко вероятно бактериите да развият резистентност към антибиотика. Той се насочва към мазнините, които са от съществено значение за изграждането на бактериалните клетъчни стени, а учените смятат, че това ще го направи труден за избягване.

"Това е антибиотик, който се е развил, така че да бъде свободен от резистентност - нещо, което не сме виждали преди. Той има няколко независими трика, които минимизират защитата на бактериите", обяснява професорът.