Ние ги посрещаме с толерантност, а те стрелят по нас. Дали от това следва, че трябва да загърбим идеята за толерантност към всички различни? Над този въпрос размишлява Александър Кьосев от Българската редакция на "Дойче веле" след кървавия атентат в Париж

Това, което се случи вчера в Париж, това, което се случи през годините в Оклахома, Ню Йорк, Лондон, Мадрид, Бургас и т.н., не е просто серия от добре планирани убийства, предварително изчислили своя глобален ефект. 

Това е атака срещу сърцевината на т.нар. европоцентрична цивилизация - идеята за толерантност и свобода. 

Далеч съм от мисълта, че тази "цивилизация" няма фундаментални дефекти и гигантски исторически вини. Но в случая говорим за нейния атакуван идеал - за диалога с "другите" форми на живот (други култури, религии, идеологии, нрави, "раси", сексуални ориентации и пр.), който ги оставя да бъдат такива, каквито са, тоест - свободни, и с това разширява обема на понятието "човек". 

Тези идеи - свободата и толерантността (за разлика от религиозните вярвания и екзистенциалните учения, които винаги имат претенциите за тотално обхващане на живота) си имат граници. Безграничната толерантност, както и безграничната свобода са contradictio in adjecto (взаимно изключващи се думи - бел.р.).

Чудовищно

След преминаването на границите, свободата и толерантността са невалидни и смешни. Как да бъдеш толерантен към онези, които не просто са нетолерантни, а мразят от дъното на душата си твоята толерантност? 

Наричат я "толерастия", осмиват възпитаните в свобода, смачкват достойнството, унизително убиват човеците, които полагат усилия да практикуват толерантността, и унищожават мирното им оръжие - свободата на словото. Това е немислимо, чудовищно. Не можеш да водиш диалог с този, който в същия момент стреля по теб. На края на толерантността стои войната.

Но ако се откажем от толерантността и от свободата, значи се отказваме от самите себе си. Ставаме други, молещи се на други, нетолерантни богове. Подобно на стрелящите по нас, започваме да делим света на "нас, човеците" и на "тях, враговете". В състояние сме да намразим не само "другите", но и онези от нас, които са все още толерантни. Може би утре ще стреляме и по тях?

Парадоксът, в който живеем

Има ли смисъл да се борим за каквото и да е, да защитаваме каквото и да е, да стреляме в отговор, ако вече не сме самите "ние", свободните и толерантните, разширяващите се човеци? Ето в този трагичен парадокс сме вкарани, в него живеем днес. А други изпитват границите не просто на нашето търпение, а на нашата ценностна система.

Източник: Българската редакция на "Дойче веле"