Излиза, че еманципацията е виновна: жените успешно упражняват професии, запазени преди само за мъже, и също толкова успешно овладяват навиците им да пият след работа

Жените се изравниха с мъжете по консумация на алкохол и по честота на свързани с това заболявания - сочи най-мащабното проведено изследване, обхванало 4 млн. души и продължило над един век.

Промяната в навиците на жените се дължи донякъде на успешните маркетингови кампании и съдваването на по-сладки напитки, чиято мишена са младите момичета и жени. Поевтиняването на алкохола също играе роля.

Част от изследванията дори твърдят, че младите момичета пият повече от мъжете

От Националния център за проучване на алкохола и наркотиците към университета на Нови Южен Уелс съветват службите по обществено здраве да се фокусират по-сериозно върху жените:

"На употребата на алкохол и свързаните с това заболявания в исторически план се гледаше като на мъжки феномен. Съвременните изследвания поставят това убеждение под въпрос и предполагат, че върху жените и по-точно младите момичета, трябва да се съсредоточат концентрирани усилия, за да се намали въздействието на алкохола и свързаните с него заболявания."

Виж още: 34% от 13-годишните у нас пият алкохол

Анализът се опира върху изследвания на консумацията за период от 1891 до 2014 г., като са събрани данни от 68 държани, проследяващи нарастващата консумация на алкохол при жените.

Защо днес жените пият повече?

Оказва се, че жените, които са успели да си намерят работа в сектори, приемани доскоро за "мъжки", усвояват и ритуала на "питие след работа". Жените на ръководни позиции и високи постове пият повече от останалите жени, и то предимно в работните дни.

Сред ключовите фактори е и падането на цените, което е довело до това бирата и виното да са така широко достъпни и част от всекидневието, както и преднамерените маркетингови стратегии, насочени към жени.

"От 50-те насетне броят на жените, употребяващи алкохол, непрекъснато нараства - казва Емили Робинсън, директор на кампаниите в Alcohol Concern. - Пиенето у дома продължава да нараства, а и понеже алкохолът е много евтин, той е и масово достъпен.

Наблюдаваме също и концентрираните усилия на индустрията да маркетира продукти и брандове специално на жените. Наясно сме, че хората често не осъзнават, че консумацията на алкохол се е превърнала по-скоро в навик, отколкото в удоволствие, като жените пият вино всяка вечер."

Първото питие, разработено с идея да се консумира от жени, е създадено в следвоенен Берлин. Днес индустрията наброява стотици марки, част от които прицелени в съвсем младите момичета. Продуктовото позициониране също се използва агресивно.

Наред с всички останали здравни рискове, добре е да се знае, че женският организъм понася алкохола по-зле от мъжкия -

това дължи се на по-високия процент мазнини пред водно съдържание. Тъй като женското тяло съдържа по-малко вода, алкохолът остава по-концентриран. Също така жените имат по-малък черен дроб, което прави преработката на алкохола по-трудна.

Източник: "Гардиън"