От "Музикаутор" коментираха случая с глобата от 2500 лв., наложена на бургаско заведение за музика с неуредени авторски права

Защо трябва да се плаща за музиката е един от основните въпроси, които възникват във връзка с озвучаването на публични места, вкл. заведения и магазини, обясняват от сдружението за колективно управление на авторски права, учредено през 1992 г.

Виж още: 2500 лв. глоба, че слушаш "Дим да ме няма"

"Музиката е продукт, собственост и инвестиция. Тя води до повишаване качеството на услугата, предлагана в търговските обекти. Когато музиката е елемент от бизнеса и носи добавена стойност на предоставяната услуга, нейният доставчик - авторът, следва да получи своето възнаграждение. Така например, плащайки цената, равностойна на едно кафе на ден, собственик на заведение с 50 места може да използва целия световен репертоар легално, уреден по най-лесния и бърз начин", припомнят от "Музикаутор".

Защо трябва да се заплаща за озвучаване на търговски обект с радио?

Радио и тв операторите заплащат за излъчване на програмите, кабелните оператори - за препредаването им, дигиталните платформи - за стрийминг или даунлоуд, производителите на компактдискове - за възпроизвеждане и разпространение, а собствениците на заведения и търговски обекти - за публично изпълнение при озвучаването им. Последното е отделен вид ползване и няма значение дали източникът на музиката е радио, телевизия, дигитална платформа или CD с уредени права.

Институцията, която контролира спазването на Закона за авторското право и сродните му права (ЗАПСП), е Министерството на културата и единствено инспекторите на ведомството могат да извършват проверки, каквато е обичайната практика в Европа, действаща от години в България, обясняват от "Музикаутор".

Според ЗАПСП глобата за публично изпълнение на музика без уредени авторски правае от 2000 до 20 000 лв. за първо нарушение, като при повторно провинение скача между 3000 и 30 000 лв.

За да се избегне санкцията, в "Музикаутор" разчитат ползвателите да са запознати с нормативните задължения, като за целта си партнират с браншови организации и регионални структури, които да информират бизнеса как да ползва легално музика.

На кого следва да се заплаща?

Често срещана заблуда е, че авторските права могат да се уреждат директно с изпълнителите на музикалните произведения, напомнят от сдружението.

У нас авторските права за музиката се уреждат или директно с правоносителите (композитори, текстописци, аранжори), или с "Музикаутор" в ролята му на дружество за колективно управление на права, учредено от над 100 автори на музикални и литературни произведения.

Моделът за колективно управление на авторски права в света е със 100-годишна история, а "Музикаутор" е българското звено на този международен модел, като част от световното семейство на авторските дружества и член на Международната конфедерация на дружествата на композитори и автори (CISAC).

Виж още: 78% от българите гледат видео съдържание в интернет