В Германия нагласите на децата си остават предимно старомодни - те играят шах и "Не се сърди, човече", пият мляко, четат книги и не прекаляват с интернет, а заслуга за това имат родителите им, обобщава Кай-Александър Шолц от "Дойче веле".

През юли американският в. "Ню Йорк таймс" публикува статия, с която предизвика нов дебат в САЩ за последиците от прекаленото потребление на дигитални медии, наричано от някои screen addiction (пристрастяване към монитора).

"Децата и тийнейджърите седят часове наред пред компютрите и забравят да се хранят, да спят и даже да се къпят. Реалният свят им изглежда фалшив", пише авторката на публикацията Джейн Броуди.

В Китай дори имало специални клиники за откъсване на пристрастените от монитора. Детски лекари предупреждават колко опасни са последици за здравето на подрастващите от подобно пристрастяване.

Четенето остава на почит

Каква е ситуацията в Германия, обобщена от "Дойче веле"? Изглежда, че там всичко е все още наред. От 20 години насам издателство "Егмонт Ехапа медия" проучва с какво обичат да играят децата у дома и наскоро публикува актуалните резултати.

Страхът, че във времето на дигиталната революция, дигиталните играчки ще изместят класическите, бе пресилен, категоричен бе ръководителят на проучването Ралф Бауер при представянето на резултатите в Берлин.

Виж още: Кога да купим на детето смартфон (или таблет)

Германските деца играят предимно с плюшени играчки, конструктори и карти за игра. 80% от анкетираните на възраст между 6 и 13 години притежават класическите детски играчки и редовно играят с тях - и броят им ще нараства, смятат авторите на изследването.

Децата искат да се докосват до нещо, искат да творят и да постигнат нещо, което да покажат на другите, обяснява Бауер.

В представителното проучване на издателството са били проверени нагласите на близо 6 млн. немскоговорящи деца, като основен акцент е поставен върху читателското им поведение.

Виж още: Девет неща, които да избягвате, ако искате децата ви да заобичат четенето

Книгите са на мода, твърди директорът на издателството Клаус-Торстен Фирниг. Четенето на книги е любимо занимание за 73% от момичетата и 65% от момчетата. При това германските деца четат печатни книги и само 12% от анкетираните ползват електронни книги. Децата в Германия обичат да четат детски списания, вкл. научнопопулярни издания като GEОlino.

Ролята на родителите

Как така дигиталният свят още не успява да завладее изцяло детските стаи? Авторите на изследването дават няколко възможни обяснения. 1/3 от децата между 6 и 9 години изобщо нямат достъп до компютър. Собствен таблет имат само 7% процента от децата на възраст до 13 години.

Родителите също играят голяма роля за защитата на децата от прекомерно ползване на интернет, смята Клаус-Торстен Фирниг.

Бдителните родители създават т.нар. "защитни зони". Това означава, че децата се допускат само до определени сайтове, имат определен лимит за онлайн дейности или пък ползват интернет само в присъствието на родителите си.

Виж още: Децата не са готови за социалните медии преди 13

От друга страна, 31% процента от анкетираните деца на възраст между 6 и 9 години и 80% на сто от подрастващите на 10-13 години притежават мобилен телефон. Няма данни обаче колко време прекарват тийнейджърите пред дисплея на мобилните телефони.

Разумни нагласи

Като цяло германските деца подхождат доста разумно към огромното медийно разнообразие. "Разумното поведение" преобладава и в други сфери от всекидневието, сочат резултатите от проучването.

През последните години пиенето на минерална вода и прясно мляко става все по-модерно сред децата, а консумацията на лимонади и силно подсладени сокове намалява. 78% от германските деца пият ежедневно или няколко пъти седмично прясно мляко.

Освен това децата в Германия по традиция са приучени към спестовност. 60% от тях си спестяват от парите, които получават от родители и роднини за рождените си дни и по случай различни празници.

Средният размер на месечните джобни пари, които получава едно германско дете, е 27 евро. А когато харчат пари, германските деца обичат да си купуват най-вече бонбони и сладкиши. Отделят обаче и за книги.

Виж още: Как да отгледаме истински читател

Източник: Българската редакция на "Дойче веле"