1400 евро заплата дават за шофьор и пак трудно се намират; фирми назначавали хора без ден трудов стаж, разказва в. "24 часа" в обширен материал по темата

Доход между 1400 и 1700 евро не стига. Или пък няма кой да го вземе. Големи български превозвачи са изравнили заплащането с европейските транспортни фирми. А наскоро една от тях пусна обява, че търси шофьори. До нея има друга - голяма логистична фирма от Великобритания търси водачи клас С+Е със заплата между 3500 и 4000 евро и започване на работа веднага. В друга обява за Германия възнаграждението е 2000-2100 евро, за Дания - до 3500 лв. на месец.

Пълно е с обяви, че се търсят български шофьори на тирове за Холандия, Испания, Германия. А за Великобритания - и таксиджии. И в България търсенето е сериозно. Едно от предложенията в обявите е за личен шофьор на интелигентен работодател, който цени служителите си.

Могат да се изброят още десетки обявления, но кандидатите са малко. Вчера назначих млад човек с нула стаж, дава пример Ваньо Алексиев, собственик на една от големите български транспортни фирми. Ще го пратя в екип с опитен шофьор и да се учи, казва той.  

От сдружения на превозвачите казват, че не достигат към 2000 шофьори

Пресмятат, че извън държавата работят над 6000. Около 3000 от тях са регистрирали свои фирми и превозват стоки между страните в ЕС. Има доста в Испания, а в Швеция са 1000-1200 шофьори със собствени фирми, казва Красимир Лалов от едно от сдруженията на превозвачите.

Българи с транспортни фирми се срещали също в Белгия, Холандия, Германия. Никой не може да ти забрани - правиш си фирма и започваш да работиш, обяснява той. Други 3000 шофьори работят или за нашите превозвачи с фирми в европейски градове, или към немски, британски, холандски, испански транспортни или спедиторски компании.

Либерализацията на транспорта в Европа е причината за недостига на шофьори у нас

И причината доходите им и в България да подгонят европейските.1400 евро е доходът на шофьор, който вози стоки между България и страни в ЕС, а 1700 евро е за водач, който прави курсове между Испания и Великобритания, Германия и Италия, обяснява голям български превозвач.

Няколко големи наши фирми имат представителства в Лондон, Париж, Барселона, за да могат да си управляват камионите. На въпрос защо е тази разлика в заплащането, от бранша отговарят, че едно е да отсъстваш от България за 12 дни, друго е три месеца да караш камиона между европейски градове.

По-малки фирми със седалище в България пък се прикачат към големи спедиторски и возят техните пратки из цяла Европа.  Шофьорите им или спят в камионите да пестят от командировъчни, или фирмата е наела квартира, за да отсядат там.

Българските шофьори имат имидж в Европа още от времето на СО МАТ (стопанско обединение "Международен автомобилен транспорт" - бел. ред.).

Навън са дисциплинирани, точни и предпочитани,

казва шефът на автомобилната администрация Цветелин Цветанов. Според превозвачите обаче големите спедиторски фирми търсят българските транспортни компании, защото им излиза по-евтино. Ако на една немска фирма се плащат по 1,80-1,50 евро на км, на българските броят 0,95 евро.  

Няколко превозвачи казват, че има и друга тенденция. Фирми от Европа регистрират камиони у нас. Холандска компания например открила фирма в Севлиево, гърци пък масово регистрирали фирми и вадели лицензи за международни превози в България.

Тази тенденция беше преди две години, казва обаче шефът на автомобилната администрация. Законът бил по-либерален, докато сега изискванията се затегнали - всеки с лиценз трябва да има гараж за всеки камион, сервиз, обслужване. Проверяват го всяка година за финансова стабилност и още куп изисквания.

Цветанов потвърждава пред "24 часа", че е имало бум на вадене на лицензи от гърци със седалище в Благоевград, но вълната е отминала. На някои отнехме лицензите, казва той.

70 хил. са регистрираните камиони за международен превоз у нас,

сочи цитираната от вестника статистика на автомобилната администрация. Оттам обаче уточняват, че не всички извършват превози, на някои може банката да е взела камиона, други да возят в България, независимо че имат лиценз на общността - държат го, за да го ползват при необходимост.

Обикновено на всеки втори камион от тези 70 хил. има по двойка водачи, които се сменят. Така че у нас шофьорите за международен превоз на товари би трябвало да са към 100 хил.

Превозвачите казват, че изходът им е да започнат да внасят шофьори

За 2014 г. автомобилната администрация е издала осем сертификата на чужди водачи: пет за шофьори от Македония, два от Турция и един от Русия. За осемте месеца на тази година са издадени 23 сертификата, близо 4 пъти повече. 22 са за шофьори от Македония и 12 за водачи от Сърбия. Не може обаче да се каже дали наши компании са наели водачи от страни в ЕС, тъй като за тях не се изисква сертификат.  

Към 4000 лв. инвестиция, за да се подкара тир

Според превозвачи средната възраст на шофьорите у нас е 50 години. Търсят се опитни и отговорни хора. В обява на наш превозвач се казва, че наемането може да стане само ако шофьорът осигури връзка на новия с предишния работодател. Даваш му 40-тонен камион, който не може да кара в Европа както си иска, освен това му се поверява стока, казват собственици на фирми.

Да се качи млад човек зад волана на тежкотоварен камион, се иска преди това да е направил сериозна инвестиция. Първо трябва да се вземе категория В, курсът е между 600 и 800 лв. Следващата стъпка е категория С, цената на курса е пак толкова. Следва най-търсената категория С+Е, цената е пак между 600 и 800 лв.

Обучението за карта за квалификация на водача е между 400 и 800 лв., самата карта струва 80 лв. Дигиталната карта (за тахографа) се придобива срещу 130 лв. Обучението за превоз на опасни товари е към 300 лв., а картата ADR струва 60 лв. Явяването на психотест в зависимост от районите в страната е между 30 и 50 лв.

Така първоначалната инвестиция, която трябва да направи един млад човек, е към 4000 лева. Това е проблем. Някои фирми плащат за обучение, но пък после шофьорите им заминавали за чужбина.

Не изоставайте в информацията, следете Bulevard.bg и в публичния чат във Viber

Източник: 24Chasa.bg