Коментарите на екоминистъра Нено Димов, премиера Бойко Борисов и природозащитни организации, които готвят нови протести след допускането на втори лифт в Банско

С приетите тази седмица решения правителството решава два проблема - за изграждане на нов лифт на Банско и за запазване на природата на Пирин. Така министър-председателят Бойко Борисов обобщи дискусията по приемането на промени в плана за управление на Национален парк "Пирин".

Ако е налице инвестиционен интерес за изграждане на нова туристическа кабинкова линия в ски-зона Банско и съпътстващата я инфраструктура, министърът на околната среда и водите е задължен да предприеме спешни действия за съгласуване по реда на екологичното законодателство на всички необходими устройствени планове и инвестиционни предложения.

Борисов посочи, че с това решение се довършва дългогодишната процедура по приемане на промени в плана за управление на Пирин.

Виж още: ЮНЕСКО с предупреждение към България за съдбата на Пирин

"В този план няма нищо, което касае строителство, няма керемиди, няма тухли, няма хотели, няма сгради, няма каквото и да било. И специално тук се обръщам към екоорганизациите - че всяко инвестиционно намерение, което ще се прилага в Пирин, минава на екологична оценка, оценка на съвместимост и всички необходими и указани в закона действия.

Сиреч, не може да се направи една колиба - не хотел, една колиба, - без да мине съответната процедура по екологичното законодателство. Така че, лично аз истински се надявам и тези, които ще се радват, или тези, които мислят, че нещо нередно се прави, да се обединим върху две неща: природата, дърветата, парка Пирин - ще ги пазим така, както трябва", уверява премиерът. 

Кабинетът "Борисов 3" прегази националното и европейско законодателство и допусна сеч и строителство на 48% от територията на Пирин, алармираха още вчера от WWF България. В разпространеното от тях становище се казва, че Министерският съвет е решил да прескочи Закона за защитените територии и европейската директива за природните местообитания и да допусне мащабни строителство и сечи в Пирин.

Видео: WWF с глобална кампания за Пирин

Промяната в действащия план за управление на националния парк е приета, без да се оцени какво въздействие ще има това върху природата и пейзажа на планината, перспективите за диверсификация и растеж на местната икономика и състоянието на обекта от световното наследство на ЮНЕСКО. Това се случва след напълно формалното провеждане на обществено обсъждане и липсващо отразяване на резултатите от него, категорични са от природозащитната организация.

Според тях в три от зоните на парка строителството става допустима дейност, на обща площ 48% от парка, а за зоната за туризъм "изграждане и разширение на ски-писти и строителство на въжени линии и съпътстващата ги техническа инфраструктура" е изрично записано. Досега това можеше да се извършва едва на площ от 0,6% от парка.

"Това засяга най-ценното богатство на парка - столетните мурови и борови гори. Практически решението позволява дейности, които са забранени от Закона за защитените територии, каквито са строителството на нови ски-писти и съоръжения и водохващания. Законът позволява ремонта на съществуващи спортни съоръжения, но не и строителството на нови. Изрично позволените водохващания са само такива за питейни нужди, докато в случая става дума за водохващания, вероятно планирани за изкуствен сняг, без какъвто зоната не може да функционира", поясняват от WWF България и допълват: 

"Кабинетът гласува и второ решение - ако има реално инвестиционно намерение за втори кабинков лифт, то трябва да се подложи на процедура по изменение на плана за управление на парка и съгласуване с екологичното законодателство. Това решение, възложено на министъра на околната среда и водите, повтаря вече съществуващи негови задължения, които той не изпълнява."

Природозащитниците са убедени, че дебатът за втори лифт на Банско има за цел да отклони и манипулира общественото мнение, докато решението за промяна в плана за управление дава зелена светлина за изсичане на вековни гори и мащабно строителство в Пирин.

Същевременно коалиция "За да остане природа в България" планира обжалване на решението за промяна плана за управление на национален парк "Пирин", иницииране на наказателни процедури в Европейската комисия и протестни действия.

След снощния протест недоволните се събират отново от 18,30 ч. на площад "Патриарх Евтимий" под мотото "Няма да дадем Пирин на мафията". Позицията на природозащитните организации е обобщена в шест точки:

- Не подкрепяме проекта за изменение на плана за управление на парк "Пирин", направено от Община Банско;

- Всяко изменение на план за управление подлежи на процедура за преценка необходимостта от екологична оценка и оценка за съвместимост с Натура 2000;

- Не подкрепяме ново строителство на писти и спортни съоръжения в националните паркове. Това за нас е нарушение на Закона за защитените територии;

- В националните паркове могат да се изграждат само инфраструктура за посетителите, след екологична оценка и оценка за съвместимост и съответна конкретна промяна на плана за управление;

- Решението на Министерски съвет от 28 декември ще бъде обжалвано в съда и ще настояваме пред ЕК за две наказателни процедури;

- Строителството само на втори кабинков лифт, без увеличение на ски-зоната с нови лифтове и писти, не е финансово изгодно.

Приехме балансирано решение, което поставя възможности за развитието на икономиката в рамките на стриктното опазване на околната среда, коментира днес пред БНР и министърът на околната среда и водите Нено Димов.

"Вчера правителството реши две неща. Първото е за завършване на процедура, която е започнала през далечната 2013 г., дава право в парк "Пирин" да се правят инвестиционни намерения в рамките на определената ски-зона на Банско, която е 2% от територията на целия парк. Второто - инвестиционните намерения са свързани само и единствено с инфраструктура и нищо друго. Ако някой се притеснява, че могат да се строят хотели, къщи и ресторанти - не, те са забранени със закон и в рамките на националния парк такова строителство не може да има", уточни екоминистърът и допълни:

"Не може да се прави оценка на нещо, което не съществува. Ако трасето на лифта, който ще се прави, минава по определен маршрут, вие може да оцените как това трасе ще се отрази върху околната среда. Ако няма конкретно инвестиционно намерение, нямате предмет, който да оценявате. Така че планът като цяло говори за режими. Режимите не могат да бъдат оценявани. В момента са разрешени конкретните инвестиционни намерения и всъщност втората точка казва именно това - че ако има инвестиционно намерение за нов кабинков лифт, то трябва да мине през всички оценки, свързани с екологичното законодателство."

Виж още: Пирин на 4-то място по красота сред природните паркове

Целта е да се търси баланс между развитието на икономиката и опазването на околната среда, посочи още Димов:

"Търсенето на баланс между опазването на околната среда и икономическото развитие е това, което се постигна вчера. Ние не можем да развием икономиката си за сметка на околната среда, но не може и да спираме икономиката си за сметка на околната среда, т.е. по-доброто съществуване, икономическият напредък зависят от това да се намери баланса между тези две тенденции. Пистите в момента са 0,3% от територията на целия парк "Пирин". Ако сравним с подобна на България държава, каквато е Чехия, там има шест пъти повече ски-зони и осем пъти повече съоръжения."

Относно заканите за протести той коментира, че има различни искания и трябва да бъде намерен баланс между тях:

"В края на краищата съдът е този, който отсъжда какво е законно и какво не. Що се отнася до това дали трябва да бъде направена тази крачка, или не - вчера видяхме, че всъщност протестът пред Министерския съвет беше един, имахме протест, който затвори Е-79 с коренно противоположни искания, а имахме и голямата група от протестиращи - мълчаливо, чакащи на опашките на лифта."

Виж още: Отменят решението на МОСВ за парк "Пирин"

Икономистът Владимир Каролев коментира темата във "Фейсбук" с три снимки на паркирани автомобили:

"Ски-зона Банско в момента - при работещ от 8,00 ч. не само лифт, но и безплатни автобуси на концесионера. Тази кочина защитават всякакви псевдоеколози, чуждестранни лобисти и пишман политици. Екология, та дрънка в XXI век - навсякъде по света се строят електрически лифтове като най-екологичен транспорт, ние пълним националния парк с дизеляци. Малоумна българска работа. Дано решението на Министерския съвет от вчера най-накрая даде надежда за спиране на това безумие."

Източник: Министерски съвет, WWF България, БНР