Всеки трети български журналист се оплаква от натиск от рекламодатели, всеки четвърти казва, че негови текстове са били спрени от публикация

Повече от половината български журналисти смятат, че властимащите упражняват влияние върху медиите, констатира изследване на Фондациите "Репортер" и "Конрад Аденауер", цитирани от БНР.

Негови автори са Крум Благов от фондация "Репортер" и Орлин Спасов от Софийския университет. Те са направили проучване сред сто журналисти. Допълнително са проведени интервюта с 15 влиятелни собственици на медии.

Собствениците на медии се чувстват поставени под натиск от рекламодатели

Много български журналисти не определят работата си като независима, казват Благов и Спасов. Всеки трети вижда засилващ политически натиск, всеки шести смята, че положението се подобрява. 

Докато журналистите се оплакват все повече от влияние на политици, собствениците на медии се чувстват под натиск преди всичко от рекламодатели. 30% от репортерите и редакторите споделят, че в техните медии някои теми, хора или фирми се отразяват с определена тенденция.

Машина за манипулации

Медиите в България през 2013 г. повече от всякога бяха ползвани като машини за манипулация, показа годишният доклад на Българския хелзинкски комитет (БХК). 

Основните нарушения са в непрозрачната собственост и финансиране в медиите, ограничения плурализъм, намесата на собствениците в редакционната свобода, както и тежката автоцензура.

В класацията на организацията "Репортери без граница" за медийна свобода България пропадна с 12 пункта и вече заема 100-то място (най-лошата й оценка досега).