След 11 дни безрезултатно издирване за следи от самолета на Малайзийските авиолинии, обобщихме (почти) всичко, което трябва да знаете за разследването - факти, цифри и хипотези

Осми март, час и половина след полунощ. Диспечерите откриват, че са загубили връзка с полет MH370 на Малайзийските авиолинии, който лети от Куала Лумпур за Пекин. Час по-късно за това е информиран командният център, който безуспешно се опитва да осъществи спътникова връзка с машината.

В 3,15 ч. командният център се свързва с други пет самолета във въздуха и се опитва чрез тях да осъществи контакт с изчезналия самолет, отново безрезултатно.

В 7,40 ч. малайзийската авиокомпания за първи път информира медиите, че няма връзка с полет MH370.

В 8,15 ч. Малайзия започва спасителна операция. През следващите 10 дни в нея се включват още над 25 държави, а зоната за издирване обхваща площ колкото Австралия - близо 5 млн. кв. км.

"Сеизмично събитие", което може да се окаже и сблъсък на самолет с морското дъно, е регистрирано от китайски учени близо до мястото, където боингът е изгубил контакт с диспечерите. Черната звезда показва къде е бил самолетът, а червената - къде е регистриран трусът. Сините триъгълници са местата на сеизмичните монитори

Малайзийските власти се опитват да проследят машината по два възможни коридора - северен, от границата с Казахстан и Туркменистан към Северен Тайланд, и южен, от Индонезия до южния Индийски океан.

Най-голямата мистерия в историята на гражданската авиация

много напомня завръзката в популярния американски сериал "Изгубени" / Lost, излъчван шест сезона (2004-2010 г.), който проследяваше съдбата на оцелелите от полет 815 на Oceanic Airlines. Възстановката на самолетната катастрофа прави пилотния епизод един от най-високобюджетните в историята на телевизията - между 10 и 14 млн. долара.

Сега обаче наблюдаваме ситуацията от другата страна, чрез тревогите на близките и мерките, предприети от властите. На борда на полет 370 е имало 239 души - пасажери и 12-членен екипаж.

Основните хипотези, които се допускат от разследването, са шест:

- Самолетът е кацнал някъде, по неизвестни причини, и няма връзка с останалия свят. Според експерти това е технически възможно, но почти немислимо.

- "Внезапно катастрофално събитие" - авария, отказ на апаратурата или декомпресия.

- Отвличане или тероризъм - макар че засега никоя сериозна групировка не е поела отговорност за изчезването на боинга.

- Саботаж от страна на екипажа - например самоубийство на пилотите.

Захари Ахмад Шах (вдясно) и Фария Абдул Хамид, пилотирали изгубения самолет

- Пилотска грешка - което не се смята за особено вероятно, тъй като и двамата пилоти са много опитни. 53-годишният Захари Ахмад Шах например има 18 хил. летателни часа.

- "Намеса извън човешкия фактор" - лошо време или удар от метеорит.

Версията за силен електромагнитен импулс, който е отклонил самолета от курса и е довел до катастрофата му на самотен остров, тъй като един шотландец в бункер под повърхността е пропуснал да въведе в компютъра 4, 8, 15, 16, 23 и 42, не се разглежда. (Но това не пречи да участвате с тези числа в тиража на Тото 2 - джакпотът в играта "6 от 49" за четвъртък е над 5 млн. лева!)

Друга авиационна мистерия е изчезването на Амелия Еърхарт над Тихия океан през 1937 г. Първата жена пилот, прекосила Атлантика, се изгубва заедно със самолета и своя навигатор. През 2009 г. във филма на Мира Наир "Амелия" я играе Хилари Суонк

Сега се издирват останки, които биха могли да се задържат на повърхността - части от седалки, багаж или друг товар. Боингът 777 обаче отдавна може да е на дъното на Индийския океан, където средната дълбочина е над 3600 м.

Към края на първата десетдневка в издирването участваха 55 кораба и 57 самолета, вкл. две американски бойни машини - P-3 и P-8, предназначени за борба с подводници. Някои от държавите вече ограничават участието си в операцията поради липса на финансов ресурс. Най-активен е Китай, тъй като мнозинството от пътниците - 154 души, са китайски граждани.

С наличното гориво самолетът е можел да лети максимум осем часа, твърдят от авиопревозвача. Маршрутът му може да е пресякъл територията на 11 държави, а броят на пистите, на които би могъл да се приземи аварийно там, е 634 - ако се има предвид, че разстоянието, нужно за безпроблемно кацане, е поне 1,5 км.

Пет часа и 56 минути делят последното засичане на самолета от радарите и финалната комуникация с него - от британския сателит "Инмарсат", намиращ се в орбита на 35 км височина. Последните думи на 27-годишния пилот Фария Абдул Хамид по радиостанцията са: "Добре, лека нощ" (All right, good night).

По материали от "Ен Би Си нюз" и Българската редакция на Радио Китай