Почерпени родители ги оставят без надзор, а сервитьорите не може да бъдат и аниматори, пише Ваньо Стоилов във в. "24 часа"

Кратко предупреждение на челно място в менюто на старозагорски ресторант взриви неотдавна социалните мрежи и медиите: "Заведение без площадка за детска игра! Не се допуска детска игра! При нарушение се таксува 50% надценка на сметката (минимум 20 лева)". Коментарите бяха в диапазона от "Разпни го!" до "Осанна!", но с превес на критичните.

Старозагорката Живка Александрова се почувства лично обидена като майка и сезира Комисията по дискриминацията. Национална телевизия се обърна към Комисията за защита на конкуренцията. И докато се чака позицията на официалните институции, коментарите, не само в Стара Загора, не спират.

Някои нарекоха предупреждението "такса "дете", други - "такса "възпитание"

Не си мислете, че във въпросния ресторант работят детемразци - там често организират частни детски партита, а приготвените в кухнята на заведението торти били любими на малчуганите.

Тогава?

Собственикът на ресторанта Лъчезар Шулеков, уважавано име в бранша, и досега не е премахнал от менюто спорното предупреждение с аргумента: "Нека има дискусия по темата". И добавя, че до момента никой от клиентите му не е санкциониран заради детска игра в заведението, а само веднъж го попитали какво все пак означава това.

Сложил предупреждението в менюто миналата година навръх 1 юни - Международния ден на детето, но надписът бил забелязан едва сега. Не било случайно, тъй като по думите му всичко това се прави в името на безопасността на децата, доведени от възрастните в ресторанта.

"В природата на детето е да си играе, но в моя ресторант няма детски кът, няма условия за игра и всичко може да се случи. Особено ако малчуганите са оставени без надзор. Ако имам детски кът, там с децата ще работи аниматор, който ще отговаря за тях. Но това е

допълнителна услуга, за която се плаща допълнително

След като не я предлагам, не може да се очаква от сервитьорите да изпълняват ролята на аниматори", категоричен е Шулеков.

По думите му, когато в салона имало повече деца, той самият се принуждавал да стои там, за да следи за поведението им и да не стане някоя беля.

По данни на сдружението на хотелиерите и ресторантьорите в Стара Загора има около 120 заведения, но едва десетина от тях имат детски кътове. В една от пицариите дори масите били поръчани със заоблени ръбове, за да не се удрят в тях децата на клиентите. Но това са по-скоро изключения.

Ресторантьорите казват, че според нормативните документи за закрила на децата на обществени места собствениците на различните обекти определят конкретните условия за достъп на деца до тях, но в техния бранш това било пропуснато. Не било ясно нито докъде се простира отговорността на персонала за децата на техните клиенти, нито пък какво точно трябва да се разбира под "детска игра" - дали когато

куп дечурлига се гонят с адски крясъци между масите

или когато едно-единствено дете се е свряло под масата и се опитва да развърже обувките на баща си.

"Ако гражданин пострада от дупка на тротоара, той може да съди общината. Но какво става, ако едно дете пострада в моя ресторант?" - този риторичен въпрос си задава Шулеков.

"При това има наредба за условията и безопасността на площадките за игра, в която много подробно е описано какво трябва да се направи на подобна площадка. Но ресторантът е изграден по други правила. При мен например оградата към оживената улица е направена от остри решетки - такова е архитектурното решение. Или вратите - те не са специално обезопасени и всяко дете може да си прищипе на тях пръстите", казва ресторантьорът. Тъкмо затова се решил на онзи надпис.

Заради отзвука от това предупреждение Сдружението на хотелиерите и ресторантьорите в Стара Загора организира кръгла маса "За социално отговорен бизнес и закрила на нашите деца". Единодушни бяха, че няма как да се забрани достъпът на деца в българските ресторанти. Също, че в 80% от случаите контролът на родителите над децата в заведенията е нулев поне в Стара Загора.

Повечето се съгласиха, че собственикът има право, но не е избрал правилния начин. Но е ясно и друго - ресторантът

не е територия, където възрастните са освободени от отговорността

към рожбите си. Сервитьор в заведение с плувен басейн разказа случай с родители, дошли да се почерпят обилно с алкохол, и въпреки че басейнът вече бил затворен, изпуснали от поглед 2-годишното си дете, което паднало във водата и по чудо не се удавило.

Ресторантьорите са готови да приемат нормативни промени в посока повече безопасност на най-малките им клиенти, но искат и законодателят да не подминава отговорността на решилите да заведат и децата си на заведение, заключава "24 часа".

Източник: в. 24 часа / автор: Ваньо Стоилов