Оказва се, че музикалното образование има положително въздействие върху мозъчните структури, усилва паметта, стимулира пространственото ориентиране и уменията за учене на език

"Ефектът от игрите, развиващи ума, е силно преувеличен, а понякога и подвеждащ" - заяви преди време група експерти - невролози и психолози. По-рано тази година индустриалният гигант "Лумосити" бе глобен с 2 милиона долара и трябва да възмезди хиляди клиенти, които са били подведени с фалшиви твърдения, че продуктите на компанията подобряват умствените способности и намаляват влошаването им с възрастта. Изследванията сочат, че "положителният ефект от такъв тип тренировки върху когнитивните умения" са съмнителни.

И докато ефектът от игрите и приложенията за развиване на ума е подложен на сериозно съмнение, има други дейности, които водят до неврологични ползи, които подобряват работата на мозъка и ни помагат да поддържаме ума си бистър с напредването на възрастта. Една от тези дейности е музикалното обучение. Научните данни показват, че изучаването на инструмент е полезно както за деца, така и за възрастни и дори помага при възстановяване от операции на мозъка.

"Музиката може би прави нещо уникално - обяснява невропсихологът Катрин Ловдей от Университета на Уестминстър. - Тя стимулира мозъка по категоричен начин, тъй като свързва емоциите с него."

Овладяването на музикален инструмент е богато и сложно изживяване, което включва интегриране на информация от сетивата: зрение, слух и докосване, наред с фини движения. Упражняването на даден инструмент може да доведе до дълготрайни промени в мозъка.

Съпоставянето на данни от мозъчен скрининг разкриват ясни разлики между мозъчната структура при музиканти и не-музиканти на една и съща възраст. Корпус калосум, който представлява струпване на нервни фибри, свързани от двете страни на мозъка, при музикантите са значително по-големи. При пианистите мозъчните участъци, свързани с движението, слуха и визуално-пространствените способности са по-големи. А уменията да се добива информация чрез докосване на лявата ръка са завишени при цигуларите.

Засега не е ясно дали наблюдаваните разлики се дължат на музикалното обучение или съществуващите анатомични дадености предразполагат някого да се занимава с музика. Дългогодишните наблюдения сочат, че деца, които в продължение на 14 месеца са учили музика, показват забележителни структурни и функционални промени в мозъка в сравнение с връстниците им, които не изучават инструмент.

Когато се анализират данните от всички изследвания става ясно, че свиренето на инструмент не само увеличава сивото вещество в различни части на мозъка, но и укрепва мозъчните връзки.

"Музиката достига части на мозъка, които други активности не успяват - обобщава Ловдей. - Тя е силен когнитивен стимул, който развива мозъка така, както много малко други неща успяват. Музикалното обучение спомага развиването на услужлива памет и изучаване на чужди езици."

Източник: "Гардиън"