Какъв е периода на експлоатация на спирачните накладки? Трябва ли да се сменят като комплект и колко от тях се съдържат в комплект?

Периодът на експлоатация зависи от следните фактори:
 
1. Технологията на производство и материалите. Керамичните части обикновено издържат по-дълго от органичните.
2. Теглото на автомобила. Частите монтирани на компактни автомобили запазват работоспособността си значително по-дълго от тези на тежки джипове.
3. Уменията на шофьора и стила на шофиране. Липсата на умение за използване на двигателна спирачна и честото натискане на педала на спирачките водят до преждевременно износване на частите. По-конкретно, спортният стил на шофиране може да съкрати периода им на експлоатация с до 50%.
4. Състоянието на спирачните дискове. Неравномерното износване, жлебове и петна от корозия по повърхността им имат неблагоприятно влияние върху периода на експлоатация на накладките.
5. Монтажна страна. Компонентите монтирани на предния мост са способни да функционират правилно в продължение на 25 000 - 40 000 километра, а тези на задния мост до 60 000 километра.
 
Според международните стандарти, компонентите на една ос трябва да се сменят заедно и не само да са от една и съща марка, но и от еднаква партида. Това означава, че трябва да ги купувате като комплект. Обикновено, той съдържа 4 части - по 2 за всяко колело на ос.
 
Как мога да разбера дали трябва да се сменят спирачните накладки?

 
Нуждата да се сменят се посочва от механични или електронни индикатори за износване. Задействането на първия вид се съпровожда от скърцащ шум, а втория вид включва предупредителна светлина на таблото. Освен това, трябва да проверите състоянието на компонентите, когато се случи едно от следните неща:
 
- влошена ефикасност на спирачките;
- спадане на нивото на спирачната течност;
- трептене на волана при ниска скорост;
- прах и метални стружки по елементите на механизма.
 
Най-точният показател за степента на износване е дебелината на фрикционното покритие. Тя може да се измери с дебеломер и да се сравни с посочената стойност в техническата документация предоставена от производителя на автомобила.
 

 

Източник на изображението: www.rexbo.bg


Как да сменя спирачните накладки самостоятелно?
 
Процедурата по смяна е сравнително е сравнително проста и не изисква професионално обучение или специализирани инструменти. Прочетете внимателно наръчника за обслужване на автомобила и изгледайте видео уроците от опитни автомеханици. В повечето случаи процедурата се състои от следните стъпки:
 
1. Отворете предния капак и развийте капачката на резервоара за спирачна течност.
2. Повдигнете автомобила.
3. Премахнете колелото.
4. Развийте крепежните елементи на спирачния апарат.
5. Отделете накладките от диска.
6. Премахнете спирачния апарат.
7. Сменете частите по двойки.
8. Притиснете буталото на спирачния апарат.
9. Монтирайте компонентите в обратен ред.
10. Обезвъздушете системата чрез натискане на педала на спирачките няколко пъти.
 
Какво кара спирачните накладки да произвеждат остри звуци?

 
Наскоро монтираните части могат да произвеждат лек шум, ако изтриването на фабричното им покритие все още не е приключило. Допълнително, скърцане и тропане може да е причинено от:
 
- неправилен монтаж;
- ниско качество на фрикционното вещество;
- несъвместимост на материалите на диска и накладките;
- попадане на вода, кал, пясък или камъни върху повърхността на дисковете;
- прегряване на спирачките;
- липса на лубрикант по направляващите щифтове на спирачния апарат.
 
5 сигнала, които сочат, че автомобилът изисква смяна на спирачна течност
 
Спирачната течност спада към най-важните експлоатационни течности, използвани в автомобила. Нивото и качеството ѝ имат директно влияние върху безопасността на движение. За съжаление, много шофьори забравят за това. В тази статия представяме пет сигнала, които сочат, че течността трябва да бъде сменена възможно най-скоро.
 
В началото ви представяме няколко основни факта, които ще ви позволят да разберете защо съответното ниво и качество на спирачната течност имат такова голямо влияние върху безопасността на движение. Спирачната течност, използвана в хидравличната спирачна система на лекия автомобил, достига налягане от 3,6 до 10 MPa (в зависимост от типа автомобил и вида на системата), което се създава от спирачната помпа и системата за подпомагане на спирането, директно върху работните елементи.
 
При типичната, най-популярна в момента дискова спирачна система, т.е. такава, при която работните елементи са спирачните дискове и спирачните накладки, течността оказва натиск върху буталата, монтирани в спирачните апарати. Това, от своя страна, позволява работната повърхност на накладките да се допре до работната повърхност на спирачните дискове. Колкото по-голямо е налягането в спирачната течност, създавано от помпата и системата за подпомагане на спирането, толкова по-голям е натискът на течността върху буталата и съответно силата на спиране е по-голяма.
 
Защо трябва да помним да проверяваме спирачната течност?

 
Намаляването на количеството течност в системата, причинено от теч или спукан спирачен маркуч, намалява или води до пълна загуба на възможността за спиране на автомобила (т. нар. мек педал на спирачката). Затова постоянният контрол на нивото е толкова важен(контейнерът се намира под капака, нивото на течността трябва да е между min и max), също така е важна проверката за течове от гъвкавите спирачни маркучи.
 
Спирачната течност има недостатъци – старее и абсорбира вода. Течността губи антикорозионните си свойства, което води до ръждясване на буталата в спирачните апарати, както и на други важни части по системата. В спирачната течност попада вода през гумените (гъвкави) накрайници на спирачните маркучи (при гумите). Течност със съдържание на вода до 1% все още има много добри свойства, температурата ѝ на кипене надхвърля 185℃ (съвременните течности в момента издържат дори до 230℃). Съдържание на вода до 2% намалява температурата на кипене на течността с около 20℃, което значително намалява свойствата на спиране. Съдържание на вода над 3% от обема на течността изисква незабавна подмяна. След отваряне на опаковка със спирачна течност, тя трябва веднага да бъде сипана в системата. Ако опаковката остане отворена по-продължително време– трябва да бъде изхвърлена.
Качеството на спирачната течност може лесно да бъде проверено с помощта на електронен тестер, чиито краища се потапят в контейнера.
 
Как да сменим спирачната течност?
 
Първото нещо, което трябва да се направи, е да се провери какъв вид спирачна течност е препоръчвана от производителя (DOT3, DOT4, много фирми имат допълнителни спецификации, характерни за определени марки автомобили), както и какво количество е необходимо (например 1 л.).
 
Спирачната течност не трябва да е стара. Не трябва да е на повече от няколко години. Опаковката трябва да е херметически затворена – не само с капачка, но и с допълнителна алуминиева или друга защита. Не трябва да се смесват различни течности.
 
Няма проблем сами да си купим спирачната течност. Но смяната на спирачната течност трябва да бъде извършена в сервиз. Защо? Защото цялата система трябва да бъде обезвъздушена, което ще има непосредствено влияние върху успешното спиране. По време на смяната на течността трябва да се свалят всички колела. Това става без проблем, когато автомобилът е повдигнат с хидравличен подемник в сервиза, не е правилно да бъде извършено в собствения гараж. Освен това по време на смяната механиците проверяват уплътненията на системата, състоянието на твърдите и еластичните спирачни маркучи, също и дисковете, накладките и спирачните барабани.
 
При модерните автомобили с усъвършенствани спирачни системи, както и при много автомобили клас премиум, по време на смяната на спирачната течност е задължително автомобилът да е свързан с диагностициращ компютър със съответния софтуер. В повечето случаи това не става с помощта на евтин тестер. Наливането на по-голямо количество спирачна течност в превозни средства, снабдени с електронна система за стабилност (ESP), се отчита като авария в спирачната система. Системата не позволява на колата да се движи.
 
 
В какви ситуации спирачната течност изисква възможно най-бърза подмяна.
 
5 сигнала, които сочат, че е необходима възможно най-спешна смяна на спирачната течност:
 
1. Трудно спиране, независимо от наличието на съответното количество течност в системата. Все по-трудно спиране при увеличаване на изминатото разстояние (колкото по-нагрети са спирачките, толкова по-трудно се спира). Най-вероятно причината за проблема е абсорбирана вода от течността (съдържа над 3% вода), което критично намалява точката на кипене. Трябва да помним, че причина за трудното спиране може да бъде и проблем предизвикан от спирачната помпа.
 
2. Корозия на спирачната система, проявяваща се при спирачните апарати, при монтираните към тях бутала, често атакуваща и спирачната помпа. Това е знак, че течността има високо съдържание на водаи е загубила своите антикорозионни свойства. В такива ситуации често се стига до блокиране на ръждясалите бутала в спирачните апарати, които не могат да се върнат на правилната позиция след спиране. Това води не само до унищожаване на апаратите, но и до бързо и неравномерно износване на накладките и дисковете, увеличен разход на гориво и придърпване на една страна по време на спиране. Спирачната течност няма нищо общо с корозията по спирачните дискове.
 
3. Изтичане на срока на годност на спирачната течност. Течността трябва да се сменя на всеки две години. Трябва да се подмени веднага след закупуване на кола втора употреба.
 
4. Подмяна на елементите на спирачната система, като спирачна помпа, спирачни апарати, спирачни маркучи (гъвкавите накрайници на спирачните маркучи). След техния монтаж винаги се използва нова спирачна течност.
 
5. Видимо замърсяване на контейнера за спирачна течност, доливане по погрешка на друга течност в контейнера, спукан контейнер, установяване по време на измерване, че течността съдържа над 3% вода в състава си.
 
Струва си да обвържете смяната на течността с периодичната смяна на експлоатационните елементи на системата. Например, да сменяте течността, винаги когато монтирате нови накладки или нови спирачни дискове и накладки.
 
Да обобщим – шофьорът трябва да помни:

 
1. да сменя спирачната течност на всеки две години (или на всеки 60 хиляди километра пробег, ако колата е интензивно използвана, този пробег се постига за период, по-кратък от две години);
2. да избира течността съгласно препоръките на производителя на автомобила;
3. да използва само течност, която е херметически затворена и не е по-стара от няколко години;
4. да извършва смяна на течността в сервиз, като я съчетава с проверка на изправността на другите елементи (напр. проверка на дебелината на дисковете и накладките);
5. да следи нивото на течността.
 
Тези действия увеличават безопасността на движение и предпазват елементите на системата от предсрочно износване.