Не се очакват никакви реформи, тъй като бюджетът е стандартен, така депутатът от "БСП лява България" Георги Кадиев определи плана за държавните финанси за догодина

"Ако съдим за целия мандат на правителството спрямо този бюджет, изводът е, че няма да има никакви реформи, защото бюджетът е изключително стандартен. Никаква нова политика не виждам аз поне на пръв поглед в него. Вярно е, че той все още не е бил представен в парламента и може би тогава ще ни разкажат Министерството на финансите някакви идеи", каза Кадиев пред БНР

И допълни: "Вижда се, че дори тригодишната средносрочна прогноза е по-лоша отколкото тази, която беше направена през април месец от Министерството на финансите, примерно на бюджетния дефицит. Тогава се предвиждаше той да се движи около 1–1,5%, сега виждам, че е 3% догодина, след това 2,5 и 2% през 2017-а, т.е. никакво увеличение на приходи като процент от БВП и леко намаляване на разходите."

"Аз си спомням 2005–2007 година, когато бях в Министерството на финансите, тогава вярно икономиката беше в разцвет, но тогава правехме годишни приходи от порядъка на 43% от БВП, разходи около 40% и 3% излишък. Сега виждам отново разходи около 40%, само че приходите вече са 36,8%. Вижте колко са паднали като процент от БВП само за 7-8 години, със 6-7%. Т.е. ако икономиката не расте, ако приходите не растат, съответно няма как държавата да прави нови политики и единственото, което ние виждаме, е намаляване на разходи", каза още депутатът от "БСП лява България".

Георги Кадиев отхвърли идеята, че в бюджета е заложена борба с бюджетния дефицит, според него няма и увеличена събираемост на приходите:

"Борбата с бюджетния дефицит не е чрез увеличаване на приходи, което става по няколко начина – или въвеждате нови данъци, нов вид постъпления, или правите така, че икономиката да расте, и съответно събирате повече приходи при сегашните ставки. Не се предвижда нито едното, нито другото. Просто намаляване на разходите."

"Увеличена събираемост. Аз не видях такова нещо, тя като номинално число вероятно е така, просто защото расте и БВП, макар и с много малко – с 0,8%, след това с 1,2%. Това е другият проблем, изключително ниският ръст, който се залага за ръст на икономиката през следващите три години, но като процент на приходите спрямо БВП те стоят на едно и също ниво – около 36,5–36,8%."

"Виждам, че има 10% спад на възнагражденията за 2015-а в бюджетния сектор. Съвсем лек ръст на пенсиите – в порядъка на 1,9%, ако не се лъжа. Но доходите като доходи в бюджетен сектор, растат съвсем малко или не растат. А в частния сектор зависят изцяло от ръста на икономиката, като нямате ръст на икономиката, съответно и там няма да имате ръст на доходите", допълни Кадиев. 

"За бюджетния сектор предполагам, че няма да има съкращение на заплатите, по-скоро или ще има съкращение на хора, или ще има съкращение на т.нар. "кухи бройки", т.е. щатове, които не са заети, парите за които отиват за болнични и т.нар. тринайста заплата в края на годината за останалите, които са заети."

"Виждам, че има намалени разходи за МВР и за Министерството на отбраната, което може би означава и намаляване на щата. Което може би е жалко."

"Не смятам, че има орязване на разходите на министерствата по политически принцип. Така или иначе, министерствата карат "на мускули" и системите са недофинансирани във всяко едно отношение – било здравеопазване, било образование, било енергетика. Просто няма пари. Но не виждам абсолютно никакъв стремеж да се съберат повече пари. Очевидно в данъчната политика няма никакви промени. Единственото е увеличението на данъка върху лихвите, което е нищо", уточни депутатът от "БСП лява България".

Според Кадиев една от реформите, които трябва да се направят в България, е окрупняването на общините, защото малко общини дават на бюджета повече, отколкото вземат. 

"Проблемът е, че от 268 общини в България не повече от 15 максимум дават на бюджета повече, отколкото взимат – това са най-вече София и други големи градове и общини от типа на Козлодуй, която е малка община, но има голямо предприятие. Две трети от общините у нас имат собствени приходи под 1 млн. лева на година. Какъв е смисълът на съществуването на такива общини, не знам."

Георги Кадиев обобщи: "Това е бюджет, който очевидно е направен някъде в коридорите на Министерството на финансите, от професионалисти, които обаче го правят по един и същи начин в последните 20–30 години. Хубаво е да имате с професионалисти, но отгоре трябва да имате някакво политическо тяло, което да задава посоката, да поставя целите, и тези професионалисти да съобразяват писането на бюджета спрямо целите. Ние не виждаме целите като политики."