Заедно със свои колеги - някои от най-големите съвременни звезди в шоубизнеса, - рапърът представи новата музикална платформа "Тайдъл", в която мажоритарни собственици са самите изпълнители

Услугата "Тайдъл" (Tidal.com), представена официално от Джей Зи и приятели в началото на тази седмица, се рекламира като музикална платформа, която е притежание на самите изпълнители.

На пресконференцията присъстваха още големи имена като Бийонсе, Калвин Харис, Крис Мартин от "Колдплей", Arcade Fire, Джак Уайт, "Дафт пънк", Кание Уест, Дедмаус, Мадона, Ники Минаж, Риана, Ъшър, които подписаха съвместна декларация.

Сред тях бе и Алиша Кийс, която произнесе пламенно встъпително слово и го подкрепи с мъдри мисли на Джими Хендрикс и Фридрих Ницше.

Платформата за стрийминг на музика и видеоклипове с високо качество е онлайн в САЩ от миналата есен, а миналата седмица оповести, че навлиза в 31 държави, сред които повечето европейски страни, вкл. съседките ни Румъния, Турция, Гърция.

До средата на годината се очаква пускането й в още шест държави, сред които Катар и Обединените арабски емирства.

Описвана като "идеалната услуга за онези, които ценят качеството" на звука и изображението, Tidal предлага фонотека с над 25 млн. парчета и 75 хил. видеоклипа плюс подбрано редакционно съдържание - статии и интервюта.

Платформата ще е достъпна за устройства с iOS и Android, в браузерите и десктоп плейърите, като качеството на стрийминга надхвърля повече от четири пъти нивото на конкурентни услуги.

Джей-Зи купи платформата за абонаментен стрийминг наскоро, като плати за нея 56 млн. долара. Сред конкурентите й понастоящем са "Спотифай" и "Гугъл", а скоро към тях ще се присъедини и "Епъл", отбелязва "Ню Йорк таймс".

В петък инвеститорите, чрез които Джей-Зи направи офертата за шведската технологична компания, оповестиха, че са придобили достатъчно от акциите на "Аспиро" и поемат контрола.

Стриймингът се превръща в най-бързоразвиващия се източник на приходи в музикалния бранш, но породи и някои критики заради бизнесмодела си, припомня "Ню Йорк таймс".

Немалко звукозаписни компании, както и изпълнители като Тейлър Суифт се противопоставят на практиката, налагана от "Спотифай" за безплатен достъп до музика с цел привличане на абонати. 

"Тайдъл" няма безплатна версия, а два варианта за абонамент: 10 долара месечно за компресиран формат и 20 долара за стрийминг със CD качество (плюс 7-дневен пробен период - бел.ред.).

"Предизвикателството е да накараме хората отново да уважават музиката и да признаят нейната стойност - обяснява Джей Зи пред "Ню Йорк таймс". - Водата е безплатна. Музиката е 6 долара, но никой не иска да плаща за нея. Можете да пиете безплатна вода от чешмата - и това е прекрасно. Но ако искате да чуете най-прекрасната песен, тогава подкрепяйте изпълнителите."

Според вестника обаче Джей-Зи влиза в стрийминга с бутиков продукт срещу някои от най-влиятелните компании в бранша. "Спотифай" има 60 млн. потребители по света, от които едва 15 млн. плащат. По данни от миналата есен "Аспиро" имаше 512 хил. абонати. А да не забравяме и YouTube.

Сред предизвикателствата пред "Тайдъл" е също въпросът дали Джей-Зи ще може да привлече изпълнители и извън своя приятелски кръг. Плюс това дори ако услугата се ползва с подкрепата на изпълнителите, в много случаи правата за разпространението се контролират от звукозаписните компании, припомня "Ню Йорк таймс".

Източник: Tidal.com, NYTimes.com