Често, за да бъде добър водач, мениджърът просто трябва да бъде добър човек.

Как може да стане това? Чрез "добрите практики", които не струват пари, пише сп. Entrepreneur.

Например:

Когато служителите говорят, мениджърът слуша. Добрият водач е комуникативен и готов да дава отговори. Той не прекъсва и не хвърля ледена вода върху огъня на идеите. Изслушва дори и най-дребнавите оплаквания, разследва предложените възможности и после обяснява защо проектите могат, или не могат, да се случат.

Добрият мениджър е добър човек, защото награждава, дори чрез символични отличия. Той посочва най-добрия служител на месеца и му дава временни привилегии като по-добро място за паркинг, допълнителни служебни материали и други такива.

Виж още: Как се става добър шеф

Мениджърът дава преднина там, където е заслужено. Забелязва чии са добрите идеи и се старае тези, които са ги инициирали, да ги приведат в практиката.

Всеки път пита за възражения и това е основен принцип на поведението му.

Умее да делегира права - представлява и предава това, което е наистина ценностно и важно и същевременно дава възможност на колегите да израстват и да се учат от него.

Поощрява повече, отколкото критикува.

Не превръща бизнеса в мистерия. Добрият мениджър всеки месец осведомява най-доверените си служители какво се случва.

Виж още: Шефът като бог (II част)

Честен е, когато нещата не вървят добре. В такива моменти представя нещата като проблем, с който компанията трябва да се справи, а не като повод за паника.

Създава среда, мотивираща към споделяне. При възникването на вътрешнофирмен казус служителите в компанията му не се притесняват да кажат и най-смешните и досадни обстоятелства, които ги дразнят и пречат на работата им.

Празнува заедно с колегите. Посещава партитата за рождените им дни и фирмените празници. Изпраща цветя и картички, когато някой от служителите стане родител.

Виж още: Как да кажеш "НЕ" на шефа