Декларациите се подават в офисите на НАП лично или чрез упълномощено лице или по пощата с обратна разписка

Самоосигуряващите се лица задължително се осигуряват във фонд "Пенсии" на Държавното обществено осигуряване, а по свой избор могат да се осигуряват и във фонд "Общо заболяване и майчинство".

Те могат да изберат да внасят осигурителните си вноски на по-висок процент 

и да се ползват от всички осигурени социални рискове (без трудова злополука и професионална болест и безработица).

Другият вариант е да внасят осигурителни вноски на по-нисък процент за инвалидност поради общо заболяване, за старост и за смърт.

В този случай обаче, напомнят от НАП, 

самоосигуряващите се нямат право на обезщетения в определени ситуации (например т. нар. "майчински" при бременност и раждане)

Видът на осигуряването на самоосигуряващите се лица може да се променя за всяка календарна година, ако е подадена съответна декларация.

Срокът за подаване на документа е до 31 януари на съответната година. В 7-дневен срок от започване или възобновяване на трудовата дейност самоосигуряващите се лица определят вида на осигуряването си, като подават декларация по утвърден образец в компетентната териториална дирекция на НАП.

При прекъсване и възобновяване на съответната трудова дейност през календарната година не може да се променя вече избрания и декларирания вид осигуряване.