Специалистите по човешки ресурси смятат, че кандидатът за работа има около 30 секунди, за да направи добро първо впечатление, което може да го "продаде".

Списание "Форбс" формулира шест правила за самопрезентация след анкета с консултанти по човешки ресурси.

1. Напишете реч и я съкратете няколко пъти. Започнете с една страница, в която съберете всичко, което искате да кажете на мениджъра. След това я съкратете наполовина, изхвърляйки ненужните подробности. После махнете мислите, които пречат на трите ключови точки, открояващи вашите силни страни. Остава само да разкажете красноречиво и интересно за тези три силни страни.

2. Подгответе си формален и неформален вариант. Не знаете какъв стил ще се наложи при събеседването. А и неформалната самопрезентация ще ви послужи при срещи със състуденти или бивши колеги например. В този случай можете да вмъкнете и подробности от личния живот.

Вижте още: Как да говорим пред публика

3. Проучете нуждите на работодателя. Съсредоточете се върху това, с което можете да му бъдете полезни. Предварително изяснете какви проблеми има и какво може да очаква от човек като вас. Така предварително ще формулирате как бихте решили тези задачи. Даже идеите ви да не са най-правилните, работодателят ще оцени вашата заинтересованост.

4. Не отивайте навсякъде с една и съща реч. Проучете културата на компанията, в която кандидатствате. Докато се подготвяте, си представяйте корпоративните особености на човека срещу себе си.

5. Тренирайте пред огледалото. Репетирайте речта си. Можете да се запишете с диктофон или видеокамера, а после слушайте и отбелязвайте грешките си. Повтаряйте речта си, докато не свикнете с нея дотолкова, че да ви е така лесна, както да си кажете името. 

6. Говорете с ентусиазъм, живо, не позволявайте на събеседника да "заспи".

Вижте още: За да сте по-ефективни