Успехът вече не се измерва в притежаване на скъпи вещи
Успехът се измерва с множество критерии, но едни от най-устойчивите - притежаването на собствено жилище и автомобил, търпят ревизия. Нарастващ брой млади хора в развития свят не се стремят да ги имат и отказват да ги купуват.
Поколението на т.нар. милениали (millennials, букв. "хора от новото хилядолетие"), които днес са на възраст между 30 и 35 години, рядко купуват имоти, още по-рядко коли. На практика те не харчат за скъпи вещи, а в САЩ ги наричат "поколение на наемателите".
Защо се случва това?
Някои социолози казват, че причините са във финансовата криза. Младите и без друго са обременени от високи студентски заеми и не искат да влизат в още повече дългове.
Според други обаче същинската причина е друга: днешните млади се различават от по-възрастното поколение. Те имат други ценности.
Младите преразглеждат представите за успех. Възгледите им могат да бъдат обобщени така:
- Успешните хора не купуват собственост, те наемат.
- Ако искаш да си успешен, инвестирай в преживявания и опит: пътувай, практикувай екстремни спортове, измисли нов бизнес.
Идеята е, че днешните млади не искат просперитет и стабилност (твърдение, върху което може да се спори) - те искат гъвкавост, финансова и географска независимост.
- Хората днес не се интересуват от материални неща.
Защо да купуваш кола, като можеш да се качиш на такси? То е почти като личен автомобил с шофьор. А и на финала не излиза по-скъпо от изплащането на собствен автомобил. Защо да купуваш къща в някое красиво кътче на планетата, като чрез услуги като Airbnb вече можеш да отседнеш в почти всяко кътче на планетата? И ако вече не се налага да плащаш за вила, същото се отнася и за недвижим имот в собствения ти град:
- Не знаеш колко време ще останеш там, където живееш сега.
- Можеш да теглиш заем за дом и да го изплащаш 40 години или просто да приемеш факта, че ще прекараш живота си в къщи под наем.
- Вероятно ще смениш работата си в следващите няколко години. Ако живееш под наем, нищо не ти пречи да се преместиш по-близо до новия си офис и да ходиш на работа пеша или с колело.
Според сп. "Форбс" днешните млади сменят работното си място приблизително на всеки три години.
- Концепцията за собствеността като ценност вече не е валидна.
Колумнистът в сп. "Атлантик" Джеймс Хамблин обяснява феномена така: "В последното десетилетие психолозите направиха голям брой изследвания, които сочат, че щастие и добруване се постигат повече, като харчиш пари за различни преживявания, отколкото като купуваш нови вещи. Първото носи повече радост."
- Преживяванията ни помагат да печелим нови приятелства
Общуването между хората, социалните връзки са от съществена важност, когато определяме дали някой е щастлив. Когато говорим с повече хора и имаме повече приятели, сме по-щастливи. Но какво биха предпочели хората да слушат, когато им разказваме: как сме прекарали година на някое диво място или колко имота сме купили?
"Оказва се, че хората не са склонни да слушат какво притежава някой, а са по-склонни да го слушат, когато им разказва сцени от "Младият папа".
Помнете, че дори лошият опит може да се превърне в добра история. Материалните неща не могат.
- Притежаването на вещи ни прави тревожни
И още: Нещата, които притежаваме, особено ако са скъпи, ни карат да се притесняваме за опазването и поддръжката им. Ако си купите скъпа кола, ще подскачате всеки път, когато чуете аларма. Ако купите голяма къща, натъпкана със скъпи вещи, постоянно ще се притеснявате да не ви оберат. Да не говорим, че тя може да бъде одраскана или да се повреди - и това да ви вкара в нови разходи. Новият плазмен телевизор може да се развали малко след изтичането на гаранцията. Но никой не може да ви вземе прекрасните преживявания.
- Цената на вещите спада с времето
Родителите ни не са имали толкова възможности да пътуват, колкото нас. Не са имали и толкова възможности да започнат свой бизнес. Затова са инвестирали в коли и къщи, а ние не го правим. В края на краищата стойността на всяка вещ, ако не е къща или апартамент, пада с времето. А и във време на криза цената на имотите също пада стремително.
- Преживяванията са единственото, което си струва: тяхната стойност не пада и никой не може да ги открадне от нас.
Източник: "Брайт сайт"
0 Коментара
Бъди първия коментирал! Вход Регистрация Влез с Facebook