Здравната криза, породена от разпространението на Ковид-19, промени начина, по който живеем и тази промяна остави траен отпечатък във всички сфери на обществения живот, в начина, по който се забавляваме, общуваме и обучаваме, в поведението и навиците ни.

Ковид-19 не пропусна и автомобилната индустрия, която в началото на кризата буквално блокира и се изправи пред неочаквани трудности. През март 2020 година се оказахме с множество неработещи заводи за автомобили в световен мащаб, затворили заради разпространението на вируса и липсата на доставки на необходимите за производството части. Засегнати бяха над 1 милион работни места. Според Асоциацията на производителите на автомобили в Европа производствените загуби се равняват на около 100 млрд. евро за само 6 месеца от началото на кризата. Очаква се обаче в дългосрочен план вирусът да подпомогне развитието на автомобилната индустрия, увеличавайки интереса към закупуване на автомобили като превантивно средство за предпазване от контакт с множество хора и заразяване с вируса.

Тенденцията по света

През изминалата година в страната се наблюдава тенденция на засилен интерес към покупката на собствено превозно средство. Проучване, направено от Ipsos за нагласите на населението в Китай, сочи, че броят на хората, използващи обществен транспорт, е намалял с цели 50% само месец след избухване на епидемията. Драстично се е повишил и броят на хората, желаещи да закупят собствен автомобил, с който да избегнат рисковата за заразяване с вируса среда в обществения транспорт. Използващите личен превоз са се увеличили от 34 на 66%, процентът на хората, избрали велосипед като средство за предвижване е запазен стабилен, а драстично е намалял броят на хората, избрали метро или автобус – от 56% преди Ковид-19 на 26% скоро след появата му. Като главна причина за повишения интерес към покупката на лично транспортно средство респондентите са посочили страха от заразяване с вируса.

Тенденциите в България

В България кризата през последната година, довела до ограничаване на пътуванията и възможността за внос на автомобили, съчетана с намалената покупателна способността на населението, предизвика фалита на около 30% от автокъщите. По данни на НСИ вносът на автомобили у нас бележи спад, невиждан от години – 58 000 коли срещу 98 000 само година по-рано. Това обяснява и фалита на автокъщите и загубата на работни места в бранша. Според КАТ броят новорегистрирани автомобили през изминалата година е спаднал с около 20% за коли втора ръка и с почти 35%, когато говорим на нови автомобили. Лесно можем да си обясним причините за това явление – свитите доходи на населението, загубата на работни места, несигурността и липсата на ясна визия за бъдещето. Страната ни е много по-малко пренаселена от множество космополити, което прави и самия обществен транспорт много по-безопасен особено в малките населени места. И в България се наблюдава тенденция за закупуване на личен автомобил като средство за предпазване от рискови контакти, но явлението не е така засилено и клиентите са в по-голямата си част хора в зряла възраст или в залеза на живота си, търсещи кола на над 20-годишна възраст на ниска цена.

Цените на автомобилите

Пандемията доведе до рекордно свиване на пазара на автомобили у нас,  съчетано с шоково поскъпване. През изминалата година се наблюдава тенденция за увеличаване на цените особено на новите автомобили, както и липса на промоции за продажба на наличните на склад, каквито бяхме свикнали да наблюдаваме до 2019 година. Увеличените цени бихме могли да обясним със затрудненията в производството, претърпените финансови загуби, повишеното търсене в световен мащаб, както и с новите изисквания за безопасност на автомобилите.

Закупуването на автомобил в кризата – възможност за сигурно предвижване

Покупката на автомобил в условията на Ковид-19 е работеща мярка за намаляване на разпространението на вируса. Отказът от обществен транспорт може да пречупи кривата на разпространението, съчетан с други мерки, недопускащи струпване на хора. Българите, притеснени за здравето си от коронавируса, се насочват към покупка на стари и изгодни като цени автомобили, с които да се придвижват до работното място безопасно и без да са принудени да са в близък контакт с други хора в претъпкания градски транспорт.

Как да закупим автомобил безопасно?

Разпространението на вируса и желанието на потребителите да ограничат максимално своите контакти доведе до нова тенденция в закупуването на автомобили – онлайн пазаруване на коли. Изглеждащото немислимо доскоро обслужване, днес се превръща в нормална практика. Въведена е изцяло в Германия, където се предлага доставка на избрания автомобил до вратата на клиента. В България може да получите повече информация за избрания автомобил онлайн чрез клипове и презентации на возилото, виртуални обиколки на шоуруми – безопасно и безконтактно - и да осъществите само крайната стъпка на покупката в офлайн среда. Това е полезна практика, редуцираща рисковите контакти и спомагаща за ограничаване на разпространението на вируса.

Как да закупим автомобил при липса на достатъчно средства?

Финансовата криза, затворените бизнеси, спадът на доходите и загубата на работни места доведоха до притеснения у мнозина за финансите им и липса на покупателна способност. Ако сте решили, че автомобилът е вашият начин да се предпазите от вируса, но нямате достатъчно налични средства за покупка, може да разчитате на кредит за част от сумата. Съществуват финансови продукти, осигуряващи лизинг или дори закупуване на автомобил без самоучастие. Ако сте останали без работа на трудов договор и банковите финансови институции не са решение за вас, има друго – някои фирми за бързи кредити отпускат кредит за кола без доказване на доход. Ако не ви достига по-малка сума, може да потърсите и бърз кредит от небанкова финансова институция без лихва. Много фирми отпускат първи безлихвен заем за определен срок и до определена сума без такси и скрити условия. Възползвайте се.