Къде по света личните автомобили стават нежелани

Ако преди задръстванията и тежкия трафик бяха знак за това, че един град е голям и развит, то до няколко години би означавало изостаналост и лошо управление. А истински развитите държави и градове вече прилагат политики по изоставяне на автомобилите.

Осло, Норвегия

Така например норвежката столица Осло представи план, според който от 2019 г. центърът на града ще бъде забранен за автомобили. 

Новоизбраният градски съвет, в който мнозинство има коалиция между Работническата партия, социалистите и зелените, е заложила над 60 километра пътища, по които в момента се движат коли, да бъдат заменени с велоалеи.

Автобусите и трамваите ще продължат да обслужват центъра на града и ще бъде намерено решение за автомобилите, превозващи хора с увреждания, и на превозни средства, превозващи стоки за магазини, заявиха трите партии в съвместна декларация.

Но Осло далеч не е единственият град в това отношение. Борба с вредните емисии, произвеждани от автомобилите се води в още поне четири града, пише "Тек инсайдър".

Мадрид, Испания

До 2020 г. в испанската столица влизането на автомобили в няколко квадратни километра от центъра на ще бъде забранено, като планът на властите е да превърнат 24 от най-оживените улици в града в пешеходни зони.

Предвидената глоба за шофьорите, които пренебрегват новите разпоредби, е 100 долара минимум. В същото време колите, които изпускат повече вредни газове ще плащат по-голяма такса за паркиране.

Ченгду, Китай

Чикагските архитекти Ейдриан Смит и Гордън Гил са проектирали модерни предградия за китайския град. Планът ще направи ходенето пеша по-лесно и удобно от шофирането, а улиците са така проектирани, че навсякъде да се стига за не повече от 15 минути.

Макар да не забранява автомобилите напълно, градът предвижда едва половината от улиците в 80-хилядния град да са позволени за шофиране. Първоначално идеята трябваше да се осъществи до 2020 г., но проблеми с районирането забавят изпълнението на проекта.

Виж още: 3 млн. души годишно умират заради замърсяването на въздуха

Хамбург, Германия

Властите в германския град са си поставили за цел ходенето и карането на велосипед да се превърнат в основни средства за транспорт. През следващите две десетилетия Хамбург смята да разрешава влизането на автомобили само в началото на града.

Проектът за "зелена мрежа" от свързани райони, предвижда хората да могат да стигат до всяка точка на града, без автомобил. До 2035 г. мрежата ще покрива 40% от Хамбург и ще включва паркове, игрища и спортни площадки.

Копенхаген, Дания

Днес над половината от населението на датската столица използва колело, за да стигне до работа, благодарение на поетапното въвеждане на пешеходни зони, започнало през 60-те години.

Статистиката показва, че в града има над 320 километра велоалеи, а делът на притежатели на автомобили е най-нисък в Европа.

Голямата цел е изграждането на веломагистрала, която да води от центъра на града до предградията. Първата от 28-те планирани отсечки беше открита през 2014 г., а още 11 трябва да бъдат готови до 2018 г. Освен това Копенхаген обеща да бъде напълно независим от транспорт и енергетика с въглеродни емисии до 2025 г.

Източник: "Тек инсайдър", "Гардиън"