Жертвите при срутването на част от виадукта "Моранди" в Генуа са десетки, над 1000 служители на аварийните служби се борят с последствията, а след първоначалния шок скръбта на италианците отстъпва пред гнева. Кой е виновен за трагедията?

Поне 39 души, сред тях и деца, са загинали при срутването на виадукта "Моранди" в италианския пристанищен град Генуа по време на проливен дъжд около 11,30 ч. местно време във вторник. При рухването на около 200-метрова отсечка от магистралния мост десетки автомобили са паднали от 90 м височина. 

Аварийните служби изчисляват, че на моста по това време, над жп линиите, сградите и коритото на река Полчевера, са били 30-35 леки и три тежкотоварни коли. Има и 16 ранени, девет от тях в тежко състояние, а няколко души все още се водят в неизвестност.

Това е поредният огромен инцидент на магистрала в Италия след взрива на камион цистерна преди седмица, при който бяха ранени близо 150 души, сред тях и няколко български ученици. 

Мостът "Моранди", кръстен на прочутия италиански инженер Рикардо Моранди, е част от магистрала А10, която свързва Генуа с Вентимилия и Франция, като трафикът по него обикновено е интензивен, пояснява кореспондентът на БНР в Италия.

Съоръжението е дълго около 1,2 км и преминава на 50 метра над кварталите "Сампиердарена" и "Корниляно" и част от индустриалната зона. Строено е през 60-те и през годините е подобрявано многократно, като последният ремонт е бил през 2016 г.

Инцидентът е станал по време на силна буря и централният пилон, висок 90 метра, не е издържал. По сведения на местни жители, цитирани от италианските медии, мостът е бил ударен от мълния.

Властите допускат рухването му да е резултат от неустойчивост на конструкцията. Структурна повреда е основната версия на разследването.

За "апокалипсис" говори бившият футболист Давиде Капело, който е играл на вратарския пост в първодивизионния "Каляри", а сега работи като пожарникар. След като пътят пред него се сринал, колата му поднесла надолу. Закачила се обаче на пилон и мъжът успял да се измъкне. Беше като на филм, разказва той...

На местопроизшествието се стекоха стотици полицаи, пожарникари и линейки, като в развалините, под хилядите тонове бетон, все още може да има затрупани хора. 

Целият автомобилен трафик в района беше блокиран, както и железопътното движение от и до главния град на област Лигурия. Няколкостотин души от незасегнатите околни сгради са евакуирани заради опасения, че останалата част от моста също може да не издържи. 

От магистралния концесионер "Аутостраде пер л'Италия" коментираха пред "Ройтерс", че "не са имали основания да смятат моста за опасен". Акциите на компанията майка "Атлантия груп", която стопанисва повечето автостради в Италия и чийто основен собственик е фамилията Бенетон, обаче регистрираха спад с над 6%.

Още през 2016 г. инженери отбелязват, че с времето разходите за поддръжка на моста започват да надхвърлят разходите за реконструкция и е по-добре съоръжението да се разруши и построи наново. 

На корицата си от 1 март 1964 г. "Доменико дел Кориере", приложение на италианския в. "Кориере дела сера", обявява, че мостът по проект на инж. Рикардо Моранди решава проблема с трафика в Генуа и кошмарното кръстовище за шофьорите, идващи от изток, север и запад, остава в миналото

Областният управител на Лигурия предупреди, че засегнатата инфраструктура обслужва три основни пристанища в страната, използвани от десетки, дори стотици хиляди хора: "Оттам те заминават на почивка, оттам пристигат повечето вносни стоки. Нарушена е самата структура на италианската транспортна система. Очакваме бърза реакция от централната власт", заяви Джузепе Тоти.

По данни на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), цитирани от Би Би Си, средствата, които Италия отделя за пътната инфраструктура, са намалели драстично - от над 14 млрд. евро през 2006 г. до под 4 млрд. евро през 2010 г.

Италианският министър на транспорта Данило Тонинели определи случилото се като "огромна трагедия", а колегата му от вътрешното министерство се закани, че ако има виновни, те ще си понесат отговорността. 

"Прекосявал съм този мост стотици пъти. Сега, като италиански гражданин, ще сторя всичко по силите си да открия имената на хората, които носят отговорност, в миналото и понастоящем, защото в Италия не може да се умира по този начин", коментира шефът на италианското МВР Матео Салвини.

В обръщение към нацията президентът на страната Серджо Матарела определи случилото се като "бедствие за Генуа и за Италия, едно страховито и абсурдно нещастие". 

В сряда премиерът Джузепе Конте обяви извънредно положение за срок от 12 месеца в района около Генуа.

Източник: БНР, Би Би Си, БНТ