Експеримент с измерване на мозъчните вълни изследва влиянието на осем цвята върху настроението и емоциите на гостите

Цветовете влияят върху настроението и поведението ни. И въпреки че за впечатлението от един ресторант са решаващи множество фактори, един от тях е цветовото обкръжение - не само в чинията. Това е поводът за изследване, осъществено от гиганта Ес Си Ей и марката им продукти за хигиена "Торк".

Виж още: Как ни влияят цветовете в интериора

Проучването им се базира на технология, която измерва мозъчните вълни, за да определи реакцията на гостите при различни цветове в интериора на заведението. Експериментът поставя участниците в еднообразна цветова среда: бяла, черна, синя, зелена, жълта, оранжева, червена или кафява. Освен стените, мебелите, салфетките и посудата, те получават и храна в същия цвят - френски макарон.

Резултатът показва ясни и повтарящи се мотиви в настроението и емоциите, провокирани от различните цветове.

Съзерцателното зелено:

Наблюденията на мозъчните вълни показват, че зеленото има ревитализиращи качества, действа тонизиращо, възстановяващо и успокоително, подобрява и имунната система. В зеленото помещение пулсът също е под средните показатели.

В тон с тези заключения, зеленото традиционно се смята за гостоприемен, успокояващ и отпускащ цвят. Смята се, че е особено подходящ за обеди или кафе с приятели. Обстановката настройва повече към възстановяване и лечение, отколкото към вълнения и романтика.

Щастливото оранжево:

Като цяло оранжевото се възприема като модерен и забавен цвят, който обикновено се свързва с щастливи преживявания заедно с деца и приятели. От друга страна, оранжевото може да се разглежда и като цвят, който е неромантичен, донакъде стресиращ и далеч от представата за лукс.

Показанията на мозъчните вълни и нивото на пулса сочат, че оранжевото може да бъде по-неутрален избор в сравнение с други силни цветове, например жълтото. Освен това оранжевото дава средни показатели при гама вълните, свързани с обучението и възприемането на информацията.

Изисканото черно:

Черното е цвят с комплексни качества. Той се възприема като луксозен, модерен и изискан, но в същото време като донякъде неприветлив и скучен. Мнозинството го смятат подходящ за изискана вечеря с любим човек или за вечерно питие - при които децата могат да си останат у дома.

Показанията на мозъчните вълни сочат високи нива на креативност и възбуда, но също така и по-ниско равнище на концентрация - което го прави по-малко привлекателен за срещи с делови характер.

Вълнуващото жълто:

Жълтото е вълнуващ и забавен цвят, подходящ за среда, която събужда сетивата. Резултатите от мозъчните вълни сочат по-високи състояния на възбуда и съзнателно концентриране, но в крайни случаи - и по-високи нива на стрес.

При жълт интериор по-високи са също така както средната, така и максималната сърдечна честота. Цветът се възприема като подходящ за закуска, вероятно за да повдигне настроението и да даде енергиен тласък на сутринта. Жълтото е и най-популярният цвят за места, където се ходи с деца.

Романтичното червено:

Червеното има свойството да се откроява и провокира силни емоции, вместо да подтиква към смесване с тълпата. Цветът дава високи стойности при мозъчните делта и тета вълни - което се тълкува като силна емоционална връзка и високи нива на креативност.

Резултатите при сърдечния ритъм също са високи, което говори красноречиво за стимулираща обстановка. Може би не е изненада, че червеното се асоциира най-вече с романтика и вечерно питие. Все пак, този цвят също има вълнуваща и забавна страна.

Успокояващото синьо:

Синият цвят дава високи показания в диапазона на делта вълните, което говори за състояние на дълбоко спокойствие. Високите тета вълни пък са индикация за креативност и силна емоционална връзка.

Това съответства и на факта, че синьото, също като зеленото, се описва като гостоприемен, успокояващ и отпускащ цвят. Възприема се като особено ефективен при заведения със семейна насоченост, за закуска или кафе, но не и за луксозен ресторант или място, използвано за бизнес срещи.

Традиционното кафяво:

Кафявото дава ниски показатели при по-голямата част от диапазона на мозъчните вълни, което доказва, че е неутрален цвят. Резултатите от делта вълните и сърдечната честота показват, че кафявото може също така да насърчи релаксацията.

Цветът се възприема като традиционен, неутрален и отпускащ. Вероятно не е най-добрият избор, ако се очаква да допринесе за вълнуващо преживяване, но се приема за подходящ в по-традиционни заведения - а освен това се съчетава лесно с други цветове.

Луксозното бяло:

При експеримента бялото се откроява и дава ниски индикации за всички диапазони на мозъчните вълни - което доказва, че е неутрален цвят, празно бяло платно за преживяванията на гостите. Бялото се възприема и като най-добрия цвят за делова среда.

Цветът се смята за луксозен и модерен, но се класира ниско по отношение на чувствата, които буди; не се смята за забавен и вълнуващ. Подходящ е за създаване на неутрално обкръжение, което няма да отвлича вниманието от поставените задачи.

Виж още: Как да съчетаваме цветове в интериора

Източник: SCA