И защо фронтменът им Брус Дикинсън инвестира близо половин милион долара в най-дългия самолет, 92-метровия "Еърлендър"

Вокалистът на "Айрън мейдън" разказва пред сп. "Ролинг стоун", че решението да стане пилот дошло съвсем ненадейно.

"Нашите счетоводители ни обясниха, че не е изгодно да изнасяме концерти в Индия или в Коста Рика. И когато се научихме да правим икономии с чартърни полети, реших, че може да осъществим нещо подобно не само на европейско равнище, но и в междуконтинентален мащаб", спомня си Брус Дикинсън.

През 2009 г. по кината се завъртя пълнометражният документален филм Iron Maiden: Flight 666, който проследяваше първата половина от турнето Somewhere Back In Time предишната година.

Тогава групата кръстосва света със специално модифициран "Боинг 757", наречен Ed Force One. Освен че пее на всичките 23 концерта, Брус Дикинсън пилотира самолета през голяма част от турнето.

Той изкарва курс за летец през 90-те, когато временно преустановява ангажиментите си с групата. Няколко години по-късно се завръща в състава им, а от 2002-ра започва да изпълнява редовни полети от Лондон за чартърната авиокомпания "Астреус" - като първи пилот на "Боинг 757" по туристически дестинации в Европа, Северна Африка и Близкия изток. (Дори става техен маркетинг директор, но през 2011 г. превозвачът преустановява дейността си.)

Дикинсън пее за първи път у нас с "Мейдън" през 2007 г., пред повече от 30-хилядна публика, а след концерта посещава авиобазата Граф Игнатиево, за да разгледа самолетите "МиГ", които са на въоръжение в родната армия.

Тази година "Мейдън" се завръщат у нас на 16 юни с концерт в зала "Арена Армеец" - една от последните спирки в турнето им Maiden England. Най-новата им световна обиколка започна през лятото на 2012 г. в САЩ и Канада, а миналата година премина през Европа и Латинска Америка.

"За концертите през 2014 г. сме изменили малко репертоара, за да обхванем колкото може повече музиката ни от 80-те. А и вероятно това ще е последният път, в който ще изпълним някои от тези песни на живо. Разбира се, ще осигурим мащабно светлинно шоу и оформление на сцената, различни превъплъщения на Еди, множество пиротехнически ефекти и други вълнуващи неща за нашите фенове", обещава Дикинсън на феновете си у нас.

Междувременно рокзвездата инвестира 450 хил. долара в най-дългия самолет в света и през 2016 г. се очаква да бъде сред първите, които ще се качат на борда му.

"Това е ключов момент в историята на самолетостроенето - казва Брус Дикинсън пред Би Би Си. - Самолетът беше измислен отдавна, просто чакахме технологиите да се развият до нужните граници, които ще ни позволят да го направим грамотно."

Той допълва, че чудовищният самолет съответства на размаха на въображението му: "Искам да летя с него от единия полюс до другия; да го видят жителите на най-големите градове по света."

HAV Airlander, който по форма напомня дирижабъл, е проектиран от компанията Hybrid Air Vehicles (HAV). Дължината му, 92 м, е почти колкото футболно игрище, с 18 м повече от "Боинг 747" и 2,5 пъти над разстоянието, което преодолял първият самолет, конструиран от братята Райт. (Сегашният рекордьор, с дължина 84 м, е товарният Ан-225, създаден за транспортиране на съветската космическа совалка "Буран".)

"Еърлендър" няма да е достатъчно бърз, за да превозва "Айрън мейдън" на турне - скоростта му ще е само 160 км/ч., но за сметка на това на борда си ще може да носи 50 тона товар. За управлението ще са достатъчни двама души, а излитането и кацането не изискват наличие на писта и друга инфраструктура.

Първоначално над проекта работела американската армия, но изследователската група изчерпала финансирането. Според изчисленията дотук за производството му са отишли 100 млн. долара, а сега средства в проекта влага и британското правителство.

Първоначално се смятало, че "Еърлендър" може да изпълнява отлично охранителни функции, тъй като може да остане в една и съща точка в продължение на 21 дни, а и може да се оборудва с леко оръжие.

Сега обаче производителите са решили да го предлагат на нефтени компании и други фирми, които се нуждаят от транспорт за превозване на товари в труднодостъпни места. Машината би била полезна и при спасителни операции.