Авторитетното бизнес издание посвещава материал на положителните промени в бизнес средата на втория по големина град в България

На фона на изгорялата тютюнева фабрика Пловдив все пак изглежда добре. Дори толкова добре, че да попадне в полезрението на една от най-големите икономически медии в света - Файненшъл Таймс, която публикува обширна статия за Пловдив. 

"Вторият по големина град в България с 350 хил. души население и богато културно наследство се радва на дългоочаквано оживление", констатира авторът на статията Керин Хоуп, кореспондент на водещия световен бизнес ежедневник за Балканите, която със съдействието на кореспондента за България Теодор Троев прави обстоен репортаж за Пловдив като инвестиционна дестинация. 

Изданието цитира Георги Стоев от Industry Watch, според когото инвестициите на чужди и местни компании, направени около Пловдив в последните пет години насам се равняват на над 4 млрд. евро, след дълъг период на икономически застой. 

"Голямата промяна е доказателство какво шепа предприемчиви местни бизнесмени и представители на местната власт могат да постигнат, когато имат повече увереност", казва българският анализатор.

Икономическият и културен подем на града показва каква динамика има в развитието на бизнеса, когато има доверие сред инвеститорите. Всичко това помага за заличаване на имиджа на България като част от "дивия изток" след влизането ѝ в Европейския съюз и насърчава инвеститорите да разгърнат своя потенциал в различни региони в страната, пише в материала.

Виж още: "Хъфингтън пост": Пловдив - най-приятният град на България

Резултатите са безработицата в Пловдив от 4,9 %, осезаемо по-ниско от националното 8,1 %, както и развитието на сектори като логистика, производство на автомобилни части и софтуер, които се предлагат на световния пазар.

Подемът на Пловдив е още по-впечатляващ в сравнение с тежкото положение на Гърция, южната съседка, която се бори с рецесията.

Въпреки че гръцките инвеститори изтеглиха от България проектите си, свързани с банкиране и недвижимости заради задълбочаването на кризата у дома, някои гръцки търговски компании преместиха своите централи в България, за да се възползват от най-ниските данъци в ЕС.

Пренебрегнахме Пловдив като ниско технологичен производствен център с малка възможност за модернизация, казва бивш управител на гръцка компания за недвижими имоти, сега консултант в София. И допълва, че развоят на събитията се е оказал доста по-различен.

Според Стефан Стоянов, заместник-кмет на Пловдив, катализаторът на растежа не е бил единствено приемането на България в ЕС през 2007 г., но и "един нов, кооперативен подход на местната администрация". Девет общини в района отказват да се конкурират за интереса на инвеститорите и се обединяват с местните предприемачи, за да предложат производствени и складови пространства в шест индустриални зони - сега представяни като Тракия икономическа зона (ТИЗ).

Виж още: Пловдив и София най-развити индустриално

Пламен Панчев, съосновател на "Сиенит Холдинг", строителна компания, разработчици на ТИЗ, е първият двигател за придобиване на големи парцели неизползвани терени около града и подпомагане на потенциалните инвеститори.

"Когато започнахме, индустрията се беше сринала, хората не обработваха земята, младежите напускаха страната, за да търсят работа. Но моят партньор и аз бяхме убедени, че Пловдив има бъдеще", казва той.

Привлякохме някои от водещите европейски компании, особено от Централна Европа, подчертава Панчев, цитирайки имената на АББ, Кауфланд и др.

"Тук има работен капацитет, имаме достъп до обучени инженери, експерти по контрол на качеството, специалисти в логистиката“, казва Томи Вер Елст, генерален мениджър за България на Sensata Technologies, компания от САЩ, която произвежда сензори за европейската автомобилна индустрия. „Но пазарът на труда става все по-конкурентен".

Заместник-кметът Стоянов е предприел търсене на квалифицирани работници от Украйна, дом на 250 000 етнически българи в южната част на страната. "Предвид ситуацията там смятаме, че има добра възможност да привлечем хора, които да дойдат да работят в България", казва той.

Европейските фондове са помогнали да се подобри елегантния център на Пловдив от 19-и век, построен върху богатия римски град Филипополис. Музеите и арт галериите се реновират постоянно: през 2019 г. градът ще постигне отдавнашната си амбиция да бъде Европейска столица на културата.

Виж още: Пловдив е сред 10-те най-стари градове на света

Нещо повече, Павел Езекиев, съдружник в "Невея Капитал", фонд за рисков капитал, предупреждава, че конкуренцията за привличане на високотехнологични инвеститори се увеличава в Югоизточна Европа. В България други регионални центрове като морската столица Варна и старопрестолният Велико Търново са се устремили към успеха на Пловдив. 

Местната администрация заслужава похвала за своя агресивен и добър подход, тъй като не е лесно да привличаш висококачествени инвеститори, казва той.

Източник: Файненшъл Таймс