Медии с малка аудитория прибират солидни суми от партиите и инициативните комитети, а време за агитация почти не остана

Във все по-безцелно пилеене на публични средства се превръщат информационните кампании за президентските избори и особено за националния референдум. Въпреки че ЦИК постоянно гласува искания на партии и на инициативни комитети да участват в кампанията за допитването, на практика тя липсва, пише в. "Сега". 

Причината е, че голяма част от политическите сили без държавна субсидия и от гражданските сдружения се опитват да насочат 40-те хиляди лева, които държавата им отпуска за агитация, към медии с малка аудитория и към такива, които не се отличават с обществено-политически профил, а са по-скоро развлекателни. 

Поведението на тези участници в кампанията изглежда парадоксално и може да се обясни като схема за източване на бюджетни средства. Общата сума, която ЦИК се готви да разпредели в двете кампании, е почти 2 млн. лв. От тях около 1,3 млн. лв. са предвидени за агитация "за" и "против" трите въпроса на референдума. Парите ще си разпределят девет малки партии, три коалиции и 21 инициативни комитета, регистрирали се за участие в кампанията. 

Другият проблем е, че ЦИК продължава да одобрява пакети, а време за агитация почти няма. 

Като рекордьор по привлечени пари от медийните пакети засега се очертава кабелна телевизия "Евроком", показват изчисленията изданието. 

С тази програма, която е твърдо извън Топ 10 на най-гледаните телевизии у нас, вече опитаха да сключат договори десетина партии и инициативни комитети. Лидерът на партия "Българската пролет" и независим депутат Велизар Енчев пробва да предостави на "Евроком" 36 хил. лв. от отпуснатите му по закон 40 хил. лв. Енчев има предаване в същата медия. ЦИК обаче отхвърли неговия договор, тъй като членовете ѝ не успяха да съберат мнозинство от 2/3. 39 962 лв. на "Евроком" пък пробва да даде инициативният комитет с представител Николай Михайлов. Тази заявка също бе отхвърлена. 

В същото време обаче ЦИК вече одобри доста други заявки на по-малка единична сума за агитация в "Евроком". В резултат немного популярната програма е на път да си осигури над 100 хил. лв. от парите за кампания за референдума.

Друг сензационен фаворит на комитетите се очертават видинското радио "Гама" и силистренското "Мелодия". В техния ефир също е много вероятно да потъне голяма част от държавните пари. Две от гражданските сдружения вече се опитаха да насочат почти всичките си средства към "Гама" и към "Мелодия" - над 39 900 лв. 

По тези договори ЦИК отново не събра нужния брой гласове, но по други комисията вече изрази готовност да изплати на двете медии общо около 40 000 лв. Радиостанциите принадлежат на силистренската фирма "Бойкос" ЕООД, която е собственост на Матей Евтимов. "Бойкос" бе сред фирмите, към която малки партии и инициативни комитети активно насочваха средства и на миналия референдум. 

Прави впечатление, че на фона на тези медии БНТ, БНР, Би Ти Ви, Нова тв и други получиха доста по-скромни суми. Нуждаещата се от по-сериозна реклама коалиция "Калфин - президент", която получава част от държавната субсидия заради присъствието си в парламента, например даде почти по 10 000 лв. за участия по Би Ти Ви и Нова, отбелязва още в. "Сега".

Източник: в. "Сега"