Ако имаш страх от летене, този материал може би ще ти е полезен...
Летенето може да бъде едно мистериозно преживяване. Самолетите са невероятно сложни и дори плашещи машини, а пилотите и стюардесите не казват особено много за това какво се случва. Така че е напълно логично хората да вярват на всевъзможни интересни "факти" за въздушния транспорт. Проблемът е, че много от тях не са истина.
Вижте 10 мита за самолетите и летенето, подбрани от Business Insider:
1. Отварянето на вратата на самолета по време на полет представлява реален риск за безопасността.
Такъв риск няма. Когато самолетът вече е набрал височина, той се херметизира. Това означава, че отварянето на врата би изисквало свръхчовешка сила. "Не можете, повтарям, не можете да отворите вратите или аварийните изходи на самолет по време на полет. Не можете да ги отворите по простата причина, че налягането в самолета няма да го позволи", казва Патрик Смит, въздушен пилот и блогър.
Така че няма защо да се притеснявате, че някой пътник може да откачи и всички да излетят от отворена врата на самолета. Това ни води и до следващия мит...
2. Малка дупка в самолета може да доведе до това всички да бъда засмукани извън самолета през нея.
Според Патрик Смит въпреки че бомбите и големите отвори в структурата на самолета могат да доведат до пагубна и светкавична декомпресия, малката дупка в самолета е нещо съвсем друго.
След като дупка с диаметър около 30 см в самолет на "Аляска еърлайнс" води до аварийно приземяване през 2006 г., Смит пише: "Пробивът беше малък и след като налягането в самолета бе освободено, е можело да се предположи, че самолетът ще запази целостта си и ще си лети нормално, както и става."
3. Човек се напива по-бързо на по-голяма височина.
Предаването "Ловци на митове" на "Дискавъри ченъл" се заема с този мит и открива, че е напълно неверен. Тъй като обаче самолетите не се херметизират на морското равнище (това е еквивалента да дишаш на 2400 м надморска височина), във въздуха има по-малко кислород, което може да накара човек да се почувства пиян.
4. Самолетите изсипват събраното в тоалетните си във въздуха.
Не се случва. Много хора са се оплаквали, че са били залети от изпражнения от въздуха, и от Федералната авиационна администрация на САЩ са били принудени да излязат със следния отговор: "Физически е невъзможно един пилот да изсипе тоалетната по време на полет."
5. Човек може да бъде засмукан в тоалетната на самолета, ако пусне водата, докато седи на чинията.
Това може да се случи, но само ако тялото на човек запечата по перфектен начин вакуумната тоалетна. Въпреки това, че много трудно да се направи. Адам Савидж от "Ловци на митове" пробва в един от епизодите и въпреки сериозното засмукване, успява да стане без проблеми. Вероятно обаче е добра идея да ставате от тоалетната, преди да пускате водата.
6. Циркулиращият въздух в самолета разпространява болести.
Това изглежда логично, но Патрик Смит оборва и този мит: "Въздухът циркулира в самолета, докато в крайна сметка не влиза в долната част на фюзелажа, където почти половината от него се изпуска навън. Останала част от въздуха минава през филтри, след което се смесва отново със свеж въздух от двигателите и целият цикъл започва отново. Тези филтри според производителите са на нивото на болнично оборудване." От "Боинг" твърдят, че между 94 и 99,9% от микробите във въздуха се улавят, а въздухът в самолета се променя напълно на всеки две-три минути, което е доста по-често, отколкото в сградите.
7. Носенето на колан може да намали шансовете ви за оцеляване при катастрофа.
Това е подобно на носенето на колан в автомобил. Не е налудничаво да смятате, че коланът може да ви попречи да излезете бързо от разбил се самолет, но той може да ви бъде много по-полезен, отколкото да ви навреди.
8. Пилотите могат да контролират циркулацията на въздуха, за да упояват пътниците и да пестят гориво.
Патрик Смит казва, че твърдението, че пилотите ограничават кислорода е просто смехотворна нелепа. Нивото на кислорода се определя от херметизацията.
9. Кислородните маски са примамки, които имат за цел да успокоят пътниците преди катастрофа.
Това твърдение, популяризирано от героя Тайлър Дърдън във филма "Боен клуб", е много далеч от истината, според Смит. Ако налягането в самолета бъде изпуснато (което може да се случи лесно, без това да доведе до катастрофа), всички на борда ще трябва да дишат въздуха на височина 10 000 м, в който съдържанието на кислород е по-ниско. За сравнение връх Еврест се издига на височина 8848 м. Докато пилотите не свалят самолета на височина от около 3000 м, където въздухът е по-богат на кислород, тези маски помагат на всички да дишат нормално.
10. Човек няма шанс да оцелее в самолетна катастрофа.
Данните на Националния борд по безопасност на транспорта на САЩ показват, че 95% от пътниците, които са претърпели инциденти със самолети на американски превозвачи в периода 1983-2000 г., са оцелели. (За "инцидент" се смята събитие, в което има загинали или сериозно ранени, или пък на самолета са нанесени значителни щети.)
Това се дължи на строгите правила при въздушния транспорт, заради които съвременните самолети са огнеупорни, лесни за евакуация и могат да издържат на сериозни увреждания, без да се изгубят целостта си.
Източник: profit.bg
0 Коментара
Бъди първия коментирал! Вход Регистрация Влез с Facebook