Очаква се машината да развива скорост 300 км/ч

Влак стрела от България до Китай, който ще изминава разстоянието от 10 300 км за 35 часа, ако се движи със скорост 300 км/ч. Тази идея бе обсъдена по време на посещението на премиера Бойко Борисов в Китай. 

Най-краткият път за скоростна железница от Китай до България е през Казахстан, Узбекистан, Туркменистан, Иран, Турция и България.

Подобен проект не се обсъжда за първи път. Той е оценен на 17 млрд. долара, като срокът за построяването му е 10 години.

Идеята идва още през 2010 г. по време на посещение на тогавашният министър на трансорта Александър Цветков след визитата му в Пекин, пише "24 часа". Вече пет години тя престоява във фризера.

До 2020 г. България ще има скоростна линия за 160 км/ч. от турската до сръбската граница. Това обещава зам.-генералният директор на Националната компания "Железопътна инфраструктура" Христо Алексиев, цитиран от "24 часа".

Трасето

По трасето от Свиленград до Пловдив са приети всички участъци, които се обновяват с пари по Оперативна програма "Транспорт". До средата на следващата година ще бъде завършен участъкът от Септември до Турция.

За жп трасето между София и Елин Пелин тече избор на строител. А за най-тежкия планински участък - от Елин Пелин до Септември, който е със 17 км тунели, избор на строител ще се обяви догодина. .

Завършените участъци, а и отсечките, които ще се строят, са за скорост 160 км/ч., но на места по тях може да се развиват и 200 км. Те са оборудвани са с най-модерните системи за телекомуникация и сигнализация.

И докато сърбите обновяват жп линията Ниш-Калотина, ние пък започваме участъка от София до границата. В средата на 2016 г. ще бъде пуснат конкурс за избор на строител за София-Волуяк, включително и коловозното развитие на Централната гара в София, а до 2020 г. ще бъде завършена и линията до Калотина. 

Русе като пристанищен център

От пристанището в Русе тръгват влакове с ремаркета и кораби с контейнери. Идеята е то да се превърне в транспортен център за интермодални превози.

От февруари спедиторската компания Schenker, автомобилният превозвач ПИМК и пристанище Русе-изток превозват в блок влакове ремаркета на тирове (трейлери) до Нюрнберг. Започнало се е тестово, обяснява шефът на порта Петър Драгошинов, и вече над 10 пъти се е качил оборотът.

Възможността за превоз е за 68 ремаркета. Така че идеята да се качат тирове върху влакове, която е от 2005 г., донякъде е осъществена. Линията е 1 път седмично. Влакът е на Schenker, а превозите се осигуряват от автомобилната фирма. Логистичната компания пък вози с втори блок влак контейнери от Русе до Куртич, Северозападната част на Румъния.

Виж още: Влак постави нов световен рекорд, като разви 603 км/ч.

Третата линия е превоз на 20-футови контейнери с кораб от Русе до Нови Сад.

От октомври са започнали двя пъти в месеца и ро-ро превози от Русе до Пасау. С катамаран се превозват селскостопанска и строителна техника и други машини.

Шефът на пристанището казва, че се обмисля догодина да се пусне още един блок влак към Западна Европа, с който да могат да се превозват както контейнери, така и ремаркета.

Драгошинов смята, че още не е разработено направлението север-юг към Полша и оттам към Прибалтийските републики.

Източник: "24 часа"